A A A pl | en
Faculty of Management and Social Communication

JOURNALISM AND SOCIAL COMMUNICATION

Basic information

Faculty name: Faculty of Management and Social Communication
Major name: Journalism and Social Communication
Level: first cycle
Profile: Practical
Form: full-time degree programme
Language of study: polish
Leading discipline: The science of social communication and media

Programme

ISCED classification: 0321
Number of semesters: 6
Professional title awarded to graduates: licencjat

Description of the program implementation

Program studiów na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna oferuje zarówno szeroką gamę przedmiotów ogólnoakademickich, teoretycznych, jak i specjalistycznych oraz praktycznych. Te ostatnie stanowią najbardziej rozbudowaną ofertę, za ich realizację student otrzymuje 93 punkty ECTS. W trakcie dwóch pierwszych lat studiów zdecydowana większość przedmiotów ma charakter obowiązkowy. Natomiast na trzecim roku studiów, w pierwszym i drugim semestrze, student realizuje jedną z czterech ścieżek: Dziennikarstwo; Reklama i PR; Nowe media; Komunikacja polityczna. Podstawą do kolejności wyboru ścieżki (oraz seminarium dyplomowego) jest lista rankingowa (średnia ocen ze studiów + ocena z praktyki) tworzona po drugim roku studiów. W ramach wskazanej ścieżki student zobowiązany jest do zaliczenia wszystkich oferowanych w jej ramach przedmiotów. W obu semestrach trzeciego roku oferowane są do wyboru także kursy kierunkowe - każdy student ma obowiązek zrealizowania sześciu spośród ośmiu wykładów w ciągu roku.

Graduation

Warunkiem przystąpienia do egzaminu dyplomowego jest pozytywna ocena pracy dyplomowej.
Praca dyplomowa jest samodzielnym opracowaniem określonego zagadnienia naukowego lub dokonaniem profesjonalnym prezentującym ogólną wiedzę i umiejętności studenta związane z kierunkiem studiów, poziomem i profilem kształcenia oraz umiejętności samodzielnego analizowania i wnioskowania.
Pracę dyplomową może stanowić w szczególności praca pisemna, lub praca projektowa z zakresu komunikacji społecznej lub/i technologii komunikowania.

If you want to learn more, see the full study programme

Język obcy I - egzamin po II roku studiów na poziomie B2; Język obcy II - poziom dowolny. Praktyka zawodowa obejmuje przedmioty praktyczne/warsztatowe realizowane przez studentów na pierwszym i drugim roku studiów, oznaczone w planie studiów jako Praktyka (zaliczenie tej części praktyki wymaga uzyskania pozytywnej oceny z każdego przedmiotu) oraz praktykę zawodową realizowaną w dowolnej instytucji medialnej, reklamowej, PR lub innej instytucji okołomedialnej. Miejsce odbywania praktyki wybiera student, kierując się swoimi wcześniejszymi doświadczeniami, zainteresowaniami naukowymi oraz zawodowymi, samodzielnie lub korzystając z pomocy opiekuna praktyk. Zaliczenie praktyki zawodowej następuje po drugim roku studiów w oparciu o przedstawioną umowę oraz dokumentację z jej przebiegu (książeczka praktyk). Praktyka realizowana jest w okresie wolnym od zajęć lub - za zgodą dyrektora ds. dydaktycznych - w czasie roku akademickiego. W drugim semestrze pierwszego roku student wybiera jeden z trzech przedmiotów: Gatunki dziennikarskie w mediach - print/TV/nowe media (każdy za 3 ECTS). Na drugim roku, w drugim semestrze student wybiera dwa spośród sześciu oferowanych kursów monograficznych, każdy za 2 ECTS (w sumie 4 ECTS). W w obu semestrach trzeciego roku każdy student wybiera trzy spośród czterech wykładów, co oznacza, że w ciągu dwóch semestrów ma obowiązek zaliczyć sześć spośród ośmiu oferowanych wykładów (kierunkowych), każdy za 3 ECTS (w sumie 18 ECTS). Po drugim roku tworzona jest lista rankingowa studentów (średnia ocen z dwóch lat studiów), która jest podstawą do kolejności wyboru ścieżki (i seminarium dyplomowego). Każdy student zobowiązany jest do zaliczenia w ciągu dwóch semestrów trzeciego roku wszystkich modułów obowiązkowych w ramach wskazanej ścieżki. Jako przedmioty do wyboru traktowane są wszystkie kursy w obrębie realizowanej ścieżki (w sumie 30 ECTS, po 15 ECTS w każdym semestrze). Wykaz przedmiotów specjalizacyjnych (obowiązkowych w ramach ścieżki) zawierają poniższe tabele.
Subject Number of hours ECTS points Form of verification
Filozofia
20 2,0 assessment O
Socjologia
20 3,0 exam O
Ekonomia
20 3,0 exam O
Nauka o komunikowaniu (wykład)
20 2,0 exam O
Nauka o komunikowaniu (konwersatorium)
30 3,0 assessment O
Teoria gatunków dziennikarskich
30 3,0 exam O
Dziennikarskie źródła informacji (wykład)
15 2,0 exam O
Dziennikarskie źródła informacji (konwersatorium)
20 2,0 assessment O
Praktyka: Warsztaty dziennikarskie I – prasa i Internet
30 4,0 assessment O
Technologie informacyjne (wykład)
10 1,0 assessment O
Technologie informacyjne (konwersatorium)
20 2,0 assessment O
Etyka dziennikarska
30 1,0 assessment O
Praktyka: Warsztaty edytorskie
15 2,0 assessment O
30 - no credit O
30 - no credit O
BHK
4 - assessment O
Wychowanie fizyczne
30 - assessment O
  • O - obligatory
  • F - elective
Język obcy I - egzamin po II roku studiów na poziomie B2; Język obcy II - poziom dowolny. Praktyka zawodowa obejmuje przedmioty praktyczne/warsztatowe realizowane przez studentów na pierwszym i drugim roku studiów, oznaczone w planie studiów jako Praktyka (zaliczenie tej części praktyki wymaga uzyskania pozytywnej oceny z każdego przedmiotu) oraz praktykę zawodową realizowaną w dowolnej instytucji medialnej, reklamowej, PR lub innej instytucji okołomedialnej. Miejsce odbywania praktyki wybiera student, kierując się swoimi wcześniejszymi doświadczeniami, zainteresowaniami naukowymi oraz zawodowymi, samodzielnie lub korzystając z pomocy opiekuna praktyk. Zaliczenie praktyki zawodowej następuje po drugim roku studiów w oparciu o przedstawioną umowę oraz dokumentację z jej przebiegu (książeczka praktyk). Praktyka realizowana jest w okresie wolnym od zajęć lub - za zgodą dyrektora ds. dydaktycznych - w czasie roku akademickiego. W drugim semestrze pierwszego roku student wybiera jeden z trzech przedmiotów: Gatunki dziennikarskie w mediach - print/TV/nowe media (każdy za 3 ECTS). Na drugim roku, w drugim semestrze student wybiera dwa spośród sześciu oferowanych kursów monograficznych, każdy za 2 ECTS (w sumie 4 ECTS). W w obu semestrach trzeciego roku każdy student wybiera trzy spośród czterech wykładów, co oznacza, że w ciągu dwóch semestrów ma obowiązek zaliczyć sześć spośród ośmiu oferowanych wykładów (kierunkowych), każdy za 3 ECTS (w sumie 18 ECTS). Po drugim roku tworzona jest lista rankingowa studentów (średnia ocen z dwóch lat studiów), która jest podstawą do kolejności wyboru ścieżki (i seminarium dyplomowego). Każdy student zobowiązany jest do zaliczenia w ciągu dwóch semestrów trzeciego roku wszystkich modułów obowiązkowych w ramach wskazanej ścieżki. Jako przedmioty do wyboru traktowane są wszystkie kursy w obrębie realizowanej ścieżki (w sumie 30 ECTS, po 15 ECTS w każdym semestrze). Wykaz przedmiotów specjalizacyjnych (obowiązkowych w ramach ścieżki) zawierają poniższe tabele.
Subject Number of hours ECTS points Form of verification
Psychologia społeczna (wykład)
30 3,0 exam O
Psychologia społeczna (konwersatorium)
15 2,0 assessment O
Polski system polityczny (wykład)
20 2,0 exam O
Polski system polityczny (konwersatorium)
15 2,0 assessment O
Geografia polityczna i gospodarcza świata
20 2,0 exam O
Historia prasy i mediów
30 2,0 assessment O
Stylistyka i kultura języka (wykład)
20 2,0 assessment O
Stylistyka i kultura języka (konwersatorium)
20 2,0 assessment O
Praktyka: Warsztaty dziennikarskie II – prasa i Internet
30 4,0 assessment O
Praktyka: Desktop publishing
15 2,0 assessment O
30 2,0 assessment O
30 2,0 assessment O
Wychowanie fizyczne
30 - assessment O
Grupa zajęć fakultatywnych
O
  • O - obligatory
  • F - elective
Język obcy I - egzamin po II roku studiów na poziomie B2; Język obcy II - poziom dowolny. Praktyka zawodowa obejmuje przedmioty praktyczne/warsztatowe realizowane przez studentów na pierwszym i drugim roku studiów, oznaczone w planie studiów jako Praktyka (zaliczenie tej części praktyki wymaga uzyskania pozytywnej oceny z każdego przedmiotu) oraz praktykę zawodową realizowaną w dowolnej instytucji medialnej, reklamowej, PR lub innej instytucji okołomedialnej. Miejsce odbywania praktyki wybiera student, kierując się swoimi wcześniejszymi doświadczeniami, zainteresowaniami naukowymi oraz zawodowymi, samodzielnie lub korzystając z pomocy opiekuna praktyk. Zaliczenie praktyki zawodowej następuje po drugim roku studiów w oparciu o przedstawioną umowę oraz dokumentację z jej przebiegu (książeczka praktyk). Praktyka realizowana jest w okresie wolnym od zajęć lub - za zgodą dyrektora ds. dydaktycznych - w czasie roku akademickiego. W drugim semestrze pierwszego roku student wybiera jeden z trzech przedmiotów: Gatunki dziennikarskie w mediach - print/TV/nowe media (każdy za 3 ECTS). Na drugim roku, w drugim semestrze student wybiera dwa spośród sześciu oferowanych kursów monograficznych, każdy za 2 ECTS (w sumie 4 ECTS). W w obu semestrach trzeciego roku każdy student wybiera trzy spośród czterech wykładów, co oznacza, że w ciągu dwóch semestrów ma obowiązek zaliczyć sześć spośród ośmiu oferowanych wykładów (kierunkowych), każdy za 3 ECTS (w sumie 18 ECTS). Po drugim roku tworzona jest lista rankingowa studentów (średnia ocen z dwóch lat studiów), która jest podstawą do kolejności wyboru ścieżki (i seminarium dyplomowego). Każdy student zobowiązany jest do zaliczenia w ciągu dwóch semestrów trzeciego roku wszystkich modułów obowiązkowych w ramach wskazanej ścieżki. Jako przedmioty do wyboru traktowane są wszystkie kursy w obrębie realizowanej ścieżki (w sumie 30 ECTS, po 15 ECTS w każdym semestrze). Wykaz przedmiotów specjalizacyjnych (obowiązkowych w ramach ścieżki) zawierają poniższe tabele.
Subject Number of hours ECTS points Form of verification
Media w świecie (wykład)
20 2,0 exam O
Media w świecie (konwersatorium)
25 2,0 assessment O
Współczesne systemy polityczne
30 2,0 assessment O
Reklama we współczesnym społeczeństwie
30 2,0 assessment O
Praktyka: Pracownia dziennikarska telewizyjna
30 4,0 assessment O
Praktyka: Montaż dźwięku
20 2,0 assessment O
Retoryka i erystyka dziennikarska
30 3,0 assessment O
Wprowadzenie do metodologii nauk z elementami logiki
20 3,0 exam O
Marketing i zarządzanie
20 2,0 assessment O
Główne nurty w literaturze światowej i polskiej XX i XXI w.
30 3,0 exam O
Prawo prasowe
30 3,0 exam O
Semiotyka i teoria języka
20 2,0 assessment O
30 - no credit O
30 - no credit O
  • O - obligatory
  • F - elective
Język obcy I - egzamin po II roku studiów na poziomie B2; Język obcy II - poziom dowolny. Praktyka zawodowa obejmuje przedmioty praktyczne/warsztatowe realizowane przez studentów na pierwszym i drugim roku studiów, oznaczone w planie studiów jako Praktyka (zaliczenie tej części praktyki wymaga uzyskania pozytywnej oceny z każdego przedmiotu) oraz praktykę zawodową realizowaną w dowolnej instytucji medialnej, reklamowej, PR lub innej instytucji okołomedialnej. Miejsce odbywania praktyki wybiera student, kierując się swoimi wcześniejszymi doświadczeniami, zainteresowaniami naukowymi oraz zawodowymi, samodzielnie lub korzystając z pomocy opiekuna praktyk. Zaliczenie praktyki zawodowej następuje po drugim roku studiów w oparciu o przedstawioną umowę oraz dokumentację z jej przebiegu (książeczka praktyk). Praktyka realizowana jest w okresie wolnym od zajęć lub - za zgodą dyrektora ds. dydaktycznych - w czasie roku akademickiego. W drugim semestrze pierwszego roku student wybiera jeden z trzech przedmiotów: Gatunki dziennikarskie w mediach - print/TV/nowe media (każdy za 3 ECTS). Na drugim roku, w drugim semestrze student wybiera dwa spośród sześciu oferowanych kursów monograficznych, każdy za 2 ECTS (w sumie 4 ECTS). W w obu semestrach trzeciego roku każdy student wybiera trzy spośród czterech wykładów, co oznacza, że w ciągu dwóch semestrów ma obowiązek zaliczyć sześć spośród ośmiu oferowanych wykładów (kierunkowych), każdy za 3 ECTS (w sumie 18 ECTS). Po drugim roku tworzona jest lista rankingowa studentów (średnia ocen z dwóch lat studiów), która jest podstawą do kolejności wyboru ścieżki (i seminarium dyplomowego). Każdy student zobowiązany jest do zaliczenia w ciągu dwóch semestrów trzeciego roku wszystkich modułów obowiązkowych w ramach wskazanej ścieżki. Jako przedmioty do wyboru traktowane są wszystkie kursy w obrębie realizowanej ścieżki (w sumie 30 ECTS, po 15 ECTS w każdym semestrze). Wykaz przedmiotów specjalizacyjnych (obowiązkowych w ramach ścieżki) zawierają poniższe tabele.
Subject Number of hours ECTS points Form of verification
Media w Polsce (wykład)
20 2,0 exam O
Media w Polsce (konwersatorium)
25 2,0 assessment O
Public relations
30 2,0 assessment O
Praktyka: Pracownia dziennikarska radiowa
30 4,0 assessment O
Praktyka: Montaż telewizyjny
20 2,0 assessment O
Nowe media
30 2,0 assessment O
30 2,0 exam O
30 2,0 exam O
Praktyka zawodowa
240 8,0 assessment O
Grupa zajęć fakultatywnych
O
  • O - obligatory
  • F - elective
Język obcy I - egzamin po II roku studiów na poziomie B2; Język obcy II - poziom dowolny. Praktyka zawodowa obejmuje przedmioty praktyczne/warsztatowe realizowane przez studentów na pierwszym i drugim roku studiów, oznaczone w planie studiów jako Praktyka (zaliczenie tej części praktyki wymaga uzyskania pozytywnej oceny z każdego przedmiotu) oraz praktykę zawodową realizowaną w dowolnej instytucji medialnej, reklamowej, PR lub innej instytucji okołomedialnej. Miejsce odbywania praktyki wybiera student, kierując się swoimi wcześniejszymi doświadczeniami, zainteresowaniami naukowymi oraz zawodowymi, samodzielnie lub korzystając z pomocy opiekuna praktyk. Zaliczenie praktyki zawodowej następuje po drugim roku studiów w oparciu o przedstawioną umowę oraz dokumentację z jej przebiegu (książeczka praktyk). Praktyka realizowana jest w okresie wolnym od zajęć lub - za zgodą dyrektora ds. dydaktycznych - w czasie roku akademickiego. W drugim semestrze pierwszego roku student wybiera jeden z trzech przedmiotów: Gatunki dziennikarskie w mediach - print/TV/nowe media (każdy za 3 ECTS). Na drugim roku, w drugim semestrze student wybiera dwa spośród sześciu oferowanych kursów monograficznych, każdy za 2 ECTS (w sumie 4 ECTS). W w obu semestrach trzeciego roku każdy student wybiera trzy spośród czterech wykładów, co oznacza, że w ciągu dwóch semestrów ma obowiązek zaliczyć sześć spośród ośmiu oferowanych wykładów (kierunkowych), każdy za 3 ECTS (w sumie 18 ECTS). Po drugim roku tworzona jest lista rankingowa studentów (średnia ocen z dwóch lat studiów), która jest podstawą do kolejności wyboru ścieżki (i seminarium dyplomowego). Każdy student zobowiązany jest do zaliczenia w ciągu dwóch semestrów trzeciego roku wszystkich modułów obowiązkowych w ramach wskazanej ścieżki. Jako przedmioty do wyboru traktowane są wszystkie kursy w obrębie realizowanej ścieżki (w sumie 30 ECTS, po 15 ECTS w każdym semestrze). Wykaz przedmiotów specjalizacyjnych (obowiązkowych w ramach ścieżki) zawierają poniższe tabele.
Subject Number of hours ECTS points Form of verification
Ochrona własności intelektualnej
20 2,0 assessment O
Seminarium dyplomowe
30 4,0 assessment O
Grupa zajęć fakultatywnych
O
Ścieżka: Dziennikarstwo
Ścieżka: Komunikacja polityczna
Ścieżka: Nowe media
Ścieżka: Reklama i PR
  • O - obligatory
  • F - elective
Język obcy I - egzamin po II roku studiów na poziomie B2; Język obcy II - poziom dowolny. Praktyka zawodowa obejmuje przedmioty praktyczne/warsztatowe realizowane przez studentów na pierwszym i drugim roku studiów, oznaczone w planie studiów jako Praktyka (zaliczenie tej części praktyki wymaga uzyskania pozytywnej oceny z każdego przedmiotu) oraz praktykę zawodową realizowaną w dowolnej instytucji medialnej, reklamowej, PR lub innej instytucji okołomedialnej. Miejsce odbywania praktyki wybiera student, kierując się swoimi wcześniejszymi doświadczeniami, zainteresowaniami naukowymi oraz zawodowymi, samodzielnie lub korzystając z pomocy opiekuna praktyk. Zaliczenie praktyki zawodowej następuje po drugim roku studiów w oparciu o przedstawioną umowę oraz dokumentację z jej przebiegu (książeczka praktyk). Praktyka realizowana jest w okresie wolnym od zajęć lub - za zgodą dyrektora ds. dydaktycznych - w czasie roku akademickiego. W drugim semestrze pierwszego roku student wybiera jeden z trzech przedmiotów: Gatunki dziennikarskie w mediach - print/TV/nowe media (każdy za 3 ECTS). Na drugim roku, w drugim semestrze student wybiera dwa spośród sześciu oferowanych kursów monograficznych, każdy za 2 ECTS (w sumie 4 ECTS). W w obu semestrach trzeciego roku każdy student wybiera trzy spośród czterech wykładów, co oznacza, że w ciągu dwóch semestrów ma obowiązek zaliczyć sześć spośród ośmiu oferowanych wykładów (kierunkowych), każdy za 3 ECTS (w sumie 18 ECTS). Po drugim roku tworzona jest lista rankingowa studentów (średnia ocen z dwóch lat studiów), która jest podstawą do kolejności wyboru ścieżki (i seminarium dyplomowego). Każdy student zobowiązany jest do zaliczenia w ciągu dwóch semestrów trzeciego roku wszystkich modułów obowiązkowych w ramach wskazanej ścieżki. Jako przedmioty do wyboru traktowane są wszystkie kursy w obrębie realizowanej ścieżki (w sumie 30 ECTS, po 15 ECTS w każdym semestrze). Wykaz przedmiotów specjalizacyjnych (obowiązkowych w ramach ścieżki) zawierają poniższe tabele.
Subject Number of hours ECTS points Form of verification
Seminarium dyplomowe
30 6,0 assessment O
Grupa zajęć fakultatywnych
O
Ścieżka: Dziennikarstwo
Ścieżka: Komunikacja polityczna
Ścieżka: Nowe media
Ścieżka: Reklama i PR
  • O - obligatory
  • F - elective