Pre-School and Early School Pedagogy
Basic information
Faculty name: | Faculty of Philosophy |
Major name: | Pre-School and Early School Pedagogy |
Level: | long cycle |
Profile: | General academic |
Form: | full-time degree programme |
Language of study: | polish |
Programme
Description of the program implementation
Program kształcenia ma charakter autorski, jednak jest w pełni zgodny z aktualnymi regulacjami prawnymi dotyczącymi kwalifikacji potrzebnych do zatrudnienia na stanowisku nauczyciela w przedszkolu lub na stanowisku nauczyciela klas 1-3 w szkole podstawowej; zwłaszcza ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela wprowadzonym Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019r. (Dz.U. z 2 sierpnia 2019, poz. 1450). W toku studiów absolwent uzyska wszystkie wymagane prawem kwalifikacje. Podstawę jego kwalifikacji zawodowych stanowi wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne związane z obszarami:
obszar 1 - ogólny, ukierunkowany na budowanie wiedzy ogólnej z zakresu filozofii, socjologii, psychologii, biologii człowieka, historii myśli pedagogicznej oraz kultury; obszar 2 - kierunkowy, specjalnościowy, skoncentrowany na budowanie wiedzy i umiejętności pedagogicznych; obszar 3 - metodyczno-praktyczny, ukierunkowany na budowanie kompetencji metodycznych oraz refleksyjną analizę praktyki; obszar 3 - osobowościowy, ukierunkowany na budowanie kompetencji społecznych oraz obszar 4 - związany z tutoringiem rowojowym oraz personalizacją kształcenia, ukierunkowany na budowanie przez studentów indywidualnego portfolio rozwoju kompetencji osobowych i profesjonalnych. W każdym obszarze kształcenia student ma obowiązek realziować zajęcia przewidziane planem studiów a także ma możliwość wyboru zajęć z puli zajęć do wyboru, które w programie studiów stanowią nie mniej niż 30% punktów ECTS z ogólnej liczby punktów, potrzebnych do ukńczenia studiów. Moduł związany z tutoringiem rozowjowym ma charakter wybitnie indywidualny, ukierunkowany na rózwój zainteresowań studenta związanych z potrzebami przyszłego zawodu.
Graduation
Warunkiem ukończenia studiów jest zaliczenie wszytskich przedmiotów przewidzianych planem studiów, przygotowanie pod kierunkiem promotora pracy dyplomowej (magisterskiej) oraz pomyślne zdanie egzaminu dyplomowego, sprawdzającego zakładane efekty uczenia się.
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
4 | - | assessment | O | |
Podstawy pedagogiki
|
30 | 4 | exam | O |
Psychologia ogólna
|
60 | 5 | exam | O |
Biomedyczne podstawy rozwoju
|
60 | 4 | exam | O |
Socjologia
|
30 | - | assessment | O |
Trening interpersonalny
|
30 | 1 | assessment | O |
Ochrona własności intelektualnej
|
15 | 1 | assessment | O |
Physical Education
|
30 | - | assessment | O |
Spersonalizowany tutoring rozwoju
|
10 | - | assessment | F |
Emisja głosu i kultura języka
|
30 | - | assessment | O |
Dodatkowa informacja na temat realizacji praktyk:
W 2 semestrze, na 1 roku studiów, program przewiduje praktykę pedagogiczną (ogólnopedagogiczną - hospitacyjną) w wymiarze 50 godzin, z czego 45 godzin przeznaczone jest na hospitacje i 5 godzin – na superwizję.
Dodatkowa informacja na temat wykładów monograficznych:
Na każdym roku studiów (od 1 do 5), w semestrze letnim, student wybiera 1 wykład monograficzny spośród przynajmniej 2 wykładów monograficznych oferowanych w każdym roku akademickim przez Instytut Pedagogiki UJ lub znajdujących się w ofercie edukacyjnej Uniwersytetu Jagiellońskiego (o ile te ostatnie spełniać będą wymagania, o których jest mowa dalej). Treści wykładów monograficznych na każdym roku studiów zostały w planie studiów ramowo określone poprzez przypisanie im szczegółowych efektów kształcenia, jakie powinny zostać osiągnięte zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela wprowadzonym Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. (Dz.U. z 2 sierpnia 2019, poz. 1450). W związku z tym, wykłady monograficzne na każdym roku studiów przyporządkowane zostały do określonej w w/w standardzie grupy zajęć realizujących określone efekty. I tak, na pierwszym roku student będzie miał do wyboru wykłady monograficzne, zakładające efekty uczenia się z grupy B10; na drugim roku student będzie miał do wyboru wykłady monograficzne, zakładające efekty uczenia się z grupy B1; na trzecim roku student będzie miał do wyboru wykłady monograficzne, zakładające efekty uczenia się z grupy B4; na czwartym roku student będzie miał do wyboru wykłady monograficzne, zakładające efekty uczenia się z grupy C; na piątym roku student będzie miał do wyboru wykłady monograficzne, zakładające efekty uczenia się z grupy A1.
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Socjologia
|
60 | 6 | exam | O |
Filozofia
|
60 | 6 | exam | O |
Historia wychowania
|
45 | 4 | exam | O |
Teoria wychowania
|
60 | 5 | exam | O |
Dydaktyka ogólna
|
60 | 5 | exam | O |
Emisja głosu i kultura języka
|
30 | 3 | assessment | O |
Psychologia rozwojowa i wychowawcza
|
60 | 4 | exam | O |
Praktyka pedagogiczna (ogólno pedagogiczna - hospitacyjna) + superwizja 5 godzin
|
50 | 3 | assessment | O |
Physical Education
|
30 | - | assessment | O |
Wykład monograficzny
|
30 | 4 | exam | F |
Spersonalizowany tutoring rozwoju
|
10 | 5 | assessment | F |
Dodatkowa informacja na temat realizacji praktyk:
Na 2 roku studiów przewidziana jest praktyka dydaktyczno-wychowawcza nieciągła w wymiarze 60 godzin, po 30 godzin w 3 i 4 semestrze.
W 3 semestrze przypada 30 godzin praktyki w przedszkolu, z czego 25 godzin przeznaczono na zajęcia i 5 godzin na superwizję.
Dodatkowa informacja na temat przedmiotów fakultatywnych:
W każdym semestrze na 2,3,4 i 5 roku studiów student wybiera 1 spośród przynajmniej 2 przedmiotów fakultatywnych oferowanych w każdym semestrze przez Instytut Pedagogiki UJ. Treści przedmiotów fakultatywnych zostały w planie studiów ramowo określone poprzez przypisanie im szczegółowych efektów kształcenia, jakie powinny zostać osiągnięte zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela wprowadzonym Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. (Dz.U. z 2 sierpnia 2019, poz. 1450). W związku z tym, każdy przedmiot fakultatywny przyporządkowany został do określonej w w/w standardzie grupy zajęć realizujących określone efekty. I tak, w 3 semestrze (2 rok) student będzie miał do wyboru przedmioty fakultatywne, zakładające efekty uczenia się z grupy C; w 4 semestrze (2 rok) student będzie miał do wyboru przedmioty fakultatywne, zakładające efekty uczenia się z grupy C; w 5 semestrze (3 rok) student będzie miał do wyboru przedmioty fakultatywne, zakładające efekty uczenia się z grupy C; w 6 semestrze (3 rok) student będzie miał do wyboru przedmioty fakultatywne, zakładające efekty uczenia się z grupy C; w 7 semestrze (4 rok) student będzie miał do wyboru przedmioty fakultatywne, zakładające efekty uczenia się z grupy C; w 8 semestrze (4 rok) student będzie miał do wyboru przedmioty fakultatywne, zakładające efekty uczenia się z grupy B2; w 9 semestrze (5 rok) student będzie miał do wyboru przedmioty fakultatywne, zakładające efekty uczenia się z grupy C; w 10 semestrze (5 rok) student będzie miał do wyboru przedmioty fakultatywne, zakładające efekty uczenia się z grupy H.
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Komunikacja interpersonalna
|
30 | 2 | assessment | O |
Podstawy pedagogiki przedszkolnej
|
45 | 4 | exam | O |
Integracja w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
|
30 | 2 | exam | O |
Podstawy edukacji polonistycznej
|
30 | - | assessment | O |
Podstawy edukacji matematycznej
|
30 | - | assessment | O |
Podstawy edukacji społeczno-przyrodniczej
|
45 | 3 | assessment | O |
Metodyka edukacji polonistycznej
|
30 | - | assessment | O |
Praktyka pedagogiczna (wychowawczo-dydaktyczna - nieciągła) + superwizja 5 godzin
|
60 | 3 | assessment | O |
Spersonalizowany tutoring rozwoju
|
10 | - | assessment | F |
60 | - | assessment | O | |
Przedmiot fakultatywny
|
30 | 3 | assessment | F |
Metodyka wychowania fizycznego
|
30 | - | assessment | O |
Podstawy wychowania fizycznego
|
30 | - | assessment | O |
Dodatkowa informacja na temat realizacji praktyk:
Na 2 roku studiów przewidziana jest praktyka dydaktyczno-wychowawcza nieciągła w wymiarze 60 godzin, po 30 godzin w 3 i 4 semestrze.
W 4 semestrze przypada 30 godzin praktyki w szkole podstawowej, w klasach I-III, z czego 25 godzin przeznaczono na zajęcia i 5 godzin na superwizję.
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Podstawy pedagogiki wczesnoszkolnej
|
45 | 4 | exam | O |
Elementy logopedii z reedukacją
|
30 | 3 | exam | O |
Podstawy edukacji polonistycznej
|
30 | 4 | assessment | O |
Podstawy edukacji matematycznej
|
30 | 4 | assessment | O |
Podstawy wychowania fizycznego
|
30 | 3 | assessment | O |
Podstawy edukacji informatycznej
|
30 | 2 | assessment | O |
Metodyka edukacji polonistycznej
|
30 | 6 | assessment | O |
Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej
|
45 | 6 | assessment | O |
Metodyka wychowania fizycznego
|
30 | 6 | assessment | O |
Wykład monografiiczny
|
30 | 4 | exam | F |
Spersonalizowany tutoring rozwoju
|
10 | 5 | assessment | F |
60 | 4 | exam | ||
Przedmiot fakultatywny
|
30 | 3 | assessment | F |
Dodatkowa informacja na temat realizacji praktyk:
Na 3 roku studiów, w semestrze zimowym (5 semestr) zaplanowano praktykę - Projekt edukacyjny w przedszkolu - w wymiarze 30 godzin, z czego 25 godzin przeznaczono na zajęcia i 5 godzin na superwizję.
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Teoretyczne podstawy kształtowania stos. interperson.
|
30 | 2 | exam | O |
Pierwsza pomoc przedlekarska
|
15 | 1 | assessment | O |
Podstawy edukacji plastycznej
|
30 | 2 | assessment | O |
Podstawy edukacji muzycznej
|
30 | 2 | assessment | O |
Podstawy edukacji zdrowotnej
|
30 | 3 | assessment | O |
Praktyka pedagogiczna (Projekt edukacyjny w przedszkolu lub w kl. 1-3) + superwizja 5 g.
|
30 | 2 | assessment | O |
Spersonalizowany tutoring rozwoju
|
10 | - | assessment | F |
60 | - | exam | O | |
Przedmiot fakultatywny
|
30 | 3 | assessment | F |
Metodyka edukacji matematycznej
|
30 | - | assessment | O |
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Metodyka edukacji matematycznej
|
30 | 6 | assessment | O |
Metodologia badań pedagogicznych
|
45 | 3 | exam | O |
Zaburzenia w zachowaniu dzieci
|
30 | 2 | exam | O |
Współczesne kierunki pedagogiczne
|
45 | 4 | exam | O |
Podstawy pedagogki specjalnej
|
30 | 3 | exam | O |
Metodyka edukacji plastycznej
|
45 | 5 | assessment | O |
Metodyka edukacji muzycznej
|
45 | 5 | assessment | O |
Metodyka edukacji zdrowotnej
|
30 | 4 | assessment | O |
Metodyka edukacji informatycznej i posługiwania się technol. IK
|
45 | 6 | assessment | O |
Wykład monograficzny
|
30 | 4 | exam | F |
Spersonalizowany tutoring rozwoju
|
10 | 5 | assessment | F |
30 | 6 | exam | O | |
Przedmiot fakultatywny
|
30 | 3 | assessment | F |
Dodatkowa informacja na temat realizacji praktyk:
Na 4 roku, w pierwszych dwóch tygodniach października program przewiduje praktykę zawodową ciągłą w przedszkolu, w wymiarze 50 godzin, z czego 45 godzin przeznaczono na zajęcia i 5 godzin na superwizję.
Dodatkowa informacja na temat realizacji seminarium magisterskiego:
Seminaria magisterskie, mimo że zostały oznaczone jako obligatoryjne ("O"), są traktowane jako przedmioty fakultatywne, gdyż student ma prawo wybrać spośród kilku proponowanych grup prowadzonych przez różnych promotorów.
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Warsztat badawczy pedagoga 1
|
30 | 2 | assessment | O |
Praca z dzieckiem ze SPE w przedszkolu i w szkole
|
30 | 2 | assessment | O |
Pedagogika zabawy
|
30 | 2 | assessment | O |
Profilaktyka zaburzeń w zachowaniu
|
35 | 2 | exam | O |
Podstawy edukacji technicznej
|
30 | 2 | assessment | O |
Psychologiczne podstawy nauczania języka obcego
|
60 | 3 | assessment | O |
Metodyka nauczania dzieci języka obcego
|
30 | - | assessment | O |
Seminarium magisterskie 1
|
30 | - | assessment | O |
Praktyka pedagogiczna [ciągła w przedszkolu (2 tyg. X)] + superwizja 5 godzin
|
50 | 2 | assessment | O |
Spersonalizowany tutoring rozwoju
|
10 | - | assessment | F |
Przedmiot fakultatywny
|
30 | 3 | assessment | F |
Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole
|
30 | 2 | assessment | O |
Projektowanie spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu i w klasach 1-3
|
30 | - | assessment | O |
Dodatkowa informacja na temat realizacji przedmiotu w języku obcym:
Przedmiot w języku obcym, mimo że został oznaczony jako obligatoryjny ("O"), jest traktowany jako przedmiot fakultatywny, gdyż student ma prawo wybrać spośród dwóch grup językowych: niemiecki lub angielski.
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Warsztat badawczy pedagoga 2
|
30 | 2 | assessment | O |
Projektowanie dydaktyczne zajęć zintegrowanych
|
30 | 2 | assessment | O |
Metodyka edukacji technicznej
|
30 | 5 | assessment | O |
Metodyka nauczania dzieci języka obcego
|
30 | 6 | assessment | O |
Program i podręcznik w eduakcji wczesnoszkolnej
|
30 | 2 | assessment | O |
Seminarium magisterskie 1
|
30 | 10 | assessment | O |
Wykład monograficzny
|
30 | 4 | exam | F |
Spersonalizowany tutoring rozwoju
|
10 | 5 | assessment | F |
Przedmiot fakultatywny
|
30 | 3 | assessment | F |
Przedmiot w języku obcym
|
30 | 3 | assessment | O |
Wspieranie rozwoju dziecka
|
30 | 2 | assessment | O |
Projektowanie spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu i w klasach 1-3
|
30 | 3 | assessment | O |
Dodatkowa informacja na temat realizacji praktyk:
Na 5 roku, w pierwszych dwóch tygodniach października, program przewiduje praktykę zawodową ciągłą w klasach I-III szkoły podstawowej, w wymiarze 50 godzin, z czego 45 godzin przeznaczono na zajęcia i 5 godzin na superwizję.
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Pedagogika ogólna
|
45 | 3 | exam | O |
Koncepcje dziecka i dzieciństwa
|
30 | 2 | exam | O |
Warsztat umiejętności wychowawczych
|
30 | 2 | assessment | O |
Interwencja kryzysowa
|
30 | 2 | exam | O |
Pedeutologia
|
30 | 2 | exam | O |
Edukacja międzykulturowa
|
30 | 2 | assessment | O |
Elementy prawa w przedszkolu i w szkole
|
45 | 3 | assessment | O |
Współpraca z rodzicami i środowiskiem pozaszkolnym
|
30 | 2 | assessment | O |
Diagnostyka pedagogiczna
|
60 | 4 | assessment | O |
Praktyka pedagogiczna [ciągła w klasach 1-3 (2 tyg. X.)] + superwizja 5 godzin
|
50 | 3 | assessment | O |
Seminarium magisterskie 2
|
30 | - | assessment | O |
Spersonalizowany tutoring rozwoju
|
10 | - | assessment | F |
Przedmiot fakultatywny
|
30 | 3 | assessment | F |
Teoria szkoły
|
30 | 2 | exam | O |
I. Seminaria magisterskie, mimo że zostały oznaczone jako obligatoryjne ("O"), są traktowane jako przedmioty fakultatywne, gdyż student ma prawo wybrać spośród kilku proponowanych grup prowadzonych przez różnych promotorów. II. Dodatkowa informacja na temat realizacji lektoratu z języka obcego B2 i B2+. Lektoraty te, mimo że zostały oznaczony jako obligatoryjne ("O"), są traktowane jako przedmiot fakultatywny, gdyż student ma prawo wybrać język, którego będzie się uczył: niemiecki lub angielski. III. Dodatkowa informacja na temat realizacji przedmiotu w języku obcym. Przedmiot w języku obcym, mimo że został oznaczony jako obligatoryjny ("O"), jest traktowany jako przedmiot fakultatywny, gdyż student ma prawo wybrać spośród dwóch grup językowych: niemiecki lub angielski. IV. Dodatkowa informacja na temat realizacji praktyk. Program studiów przewiduje łącznie 275 godzin praktyk podzielonych na sześć następujących jednostek: 1.Praktyka ogólnopedagogiczna hospitacyjna w wymiarze 45 godzin + 5 godzin superwizji, na I roku studiów. 2. Praktyka dydaktyczno-wychowawcza nieciągła w wymiarze 85 godzin na II roku studiów (45 godzin w I semestrze - praktyka w przedszkolu, 40 godzin + 5 godzin superwizji w II semestrze - praktyka w szkole podstawowej w klasach I-III). 3. Praktyka -Projekt edukacyjny w przedszkolu - w wymiarze 30 godzin (III rok studiów, semestr zimowy). 4. Praktyka - Projekt edukacyjny w klasach I-III - w wymiarze 30 godzin + 5 godzin superwizji (III rok, semestr letni). 5. Praktyka zawodowa ciągła w przedszkolu w wymiarze 45 godzin + 5 godzin superwizji, realizowana na IV roku w pierwszych dwóch tygodniach października. 6. Praktyka zawodowa ciągła w szkole podstawowej w klasach I-III w wymiarze 45 godzin + 5 godzin superwizji, realizowana na V roku w dwóch pierwszych tygodniach października. V. Dodatkowa informacja na temat realizacji zajęć w grupie zajęć fakultatywnych: począwszy od roku drugiego, w każdym roku studiów student wybiera dwa przedmioty fakkultatywne (każdy w wymiarze 30 godzin i każdy minimum za 2 ECTS) przedstawionej przez Instytut Pedagogiki i inne jednostki uczelniane.
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Kompetencje relacyjne w pracy pedagoga
|
30 | 2 | assessment | O |
Psychoedukacja twórczości
|
30 | 2 | assessment | O |
Kompetencje międzykulturowe w pracy nauczyciela
|
30 | 2 | assessment | O |
Ewaluacja i ocena w przedszkolu i w szkole
|
30 | 2 | assessment | O |
Upowszechnianie wiedzy o dziedzictwie kulturowym
|
30 | 2 | assessment | O |
Seminarium magisterskie 2
|
30 | 10 | assessment | O |
Wykład monograficzny
|
30 | 4 | exam | F |
Spersonalizowany tutoring rozwoju
|
10 | 5 | assessment | F |
Przedmiot fakultatywny
|
30 | 3 | assessment | F |
Prawa dziecka i prawa osób z niepełnosprawnościami
|
30 | 3 | exam | O |