Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
90 | 4 | zaliczenie na ocenę | obowiązkowy |
|
30 | 3 | zaliczenie | obowiązkowy |
|
60 | 6 | egzamin | obowiązkowy |
|
30 | 5 | egzamin | obowiązkowy |
|
30 | 3 | egzamin | obowiązkowy |
Bezpieczeństwo i higiena kształcenia
|
4 | - | - | obowiązkowy |
|
30 | 3 | egzamin | obowiązkowy |
|
fakultatywny | |||
|
fakultatywny |
Kierunek Logopedia
Informacje podstawowe
Nazwa wydziału: | Wydział Polonistyki |
Nazwa kierunku: | Logopedia |
Poziom: | drugiego stopnia |
Profil: | ogólnoakademicki |
Forma: | studia stacjonarne |
Język studiów: | polski |
Program
Klasyfikacja ISCED: | 0232 |
Liczba semestrów: | 4 |
Tytuł zawodowy nadawany absolwentom: | magister |
Opis realizacji programu
Program logopedii realizowany jest w strukturach Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego przy współpracy z wykładowcami z Collegium Medicum UJ w postaci zajęć wymagających bezpośredniego uczestnictwa nauczycieli akademickich. Do przedmiotów, które nie wymagają bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich zaliczamy „Praktyki logopedyczne". Realizacja programu studiów oparta jest na zastosowaniu nauczania problemowego (ang. problem-based learning). W centrum kształcenia znajdują się przedmioty „Diagnostyka logopedyczna” (semestr I), „Diagnostyka i terapia logopedyczna” (sem. II) i „Kompleksowa opieka logopedyczna” (sem. III), w trakcie których studenci rozwiązują problemy logopedyczne przedstawione w postaci ustrukturyzowanych studiów przypadku, będących symulacją realnego problemu diagnostycznego i/lub terapeutycznego. Treści studiów przypadków skoordynowane są z treściami przedmiotów z bloku logopedycznego („Narzędzia i procesy diagnostyki logopedycznej”,„Zaburzenia kompetencji komunikacyjnej [A, B i C]”, „Metody i techniki terapii logopedycznej” i „Metody diagnozy i terapii logopedycznej”) oraz medycznego („Biomedyczne podstawy logopedii ([A, B i C]), w ramach którego przedstawiana jest wiedza w zakresie anatomii i fizjologii narządu słuchu, narządu głosu i mowy, procesu połykania oraz wiedza w zakresie podstaw procesów patologicznych, warunkujących powstawanie zaburzeń narządu słuchu, narządu głosu, mowy i procesu połykania. Student realizuje zajęcia obejmujące nauki podstawowe (anatomia oraz fizjologia układu nerwowego, narządu słuchu, narządu mowy i głosu) oraz zajęcia obejmujące problematykę kliniczną (dziedzinę pediatrii, neurologii, psychiatrii i laryngologii). Problemowa oś programu logopedii uzupełniona jest innymi przedmiotami, których treści nie są skoordynowane z aktualnie rozwiązywanymi studiami przypadków, ale są niezbędne w wykształceniu logopedycznym. Wiele z tych przedmiotów proponuje się w formie opcji do wyboru przez studenta. W toku kształcenia student na I roku uczestniczy w 11 kursach obligatoryjnych i 5 fakultatywnych, na II roku odpowiednio w 9 obowiązkowych i 4 do wyboru. Oprócz tego w semestrze 2,3 i 4 zobligowany jest do zaliczenia praktyk zawodowych.
Choć kierunek studiów "Logopedia" nie oferuje specjalności/specjalizacji do wyboru, to studenci chcący zdobyć uprawnienia do pracy w systemie oświaty muszą zdecydować się na uzyskanie tych kwalifikacji w Studium Pedagogicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Ukończenie studiów
Wymogiem ukończenia kierunku studiów "Logopedia" jest przygotowanie i złożenie pracy dyplomowej oraz zdanie egzaminu dyplomowego. Praca dyplomowa jest pisemnym sprawozdaniem z przeprowadzonego pod opieką promotora badania empirycznego, zawierającym przegląd literatury przedmiotu, opis metodologii badań własnych oraz analizę i interpretację rezultatów uzyskanych w badaniu. Warunkiem przystąpienia do egzaminu dyplomowego jest pozytywna ocena pracy dyplomowej.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, otwórz cały program studiów
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
90 | 4 | zaliczenie na ocenę | obowiązkowy |
|
30 | 5 | egzamin | obowiązkowy |
|
30 | 5 | egzamin | obowiązkowy |
|
30 | 3 | egzamin | obowiązkowy |
|
30 | 1 | zaliczenie na ocenę | obowiązkowy |
|
30 | 3 | egzamin | obowiązkowy |
|
obowiązkowy | |||
W II semestrze studenci wybierają jeden z dostępnych przedmiotów z GRUPY A | ||||
|
30 | 3 | egzamin | fakultatywny |
|
30 | 3 | zaliczenie na ocenę | fakultatywny |
|
30 | 3 | egzamin | fakultatywny |
|
fakultatywny | |||
Student realizuje jeden przedmiot | ||||
|
30 | 4 | egzamin | fakultatywny |
|
30 | 4 | egzamin | fakultatywny |
|
fakultatywny | |||
Student kontynuuje pracę w ramach wybranego wcześniej seminarium magisterskiego |
||||
|
30 | 4 | zaliczenie | fakultatywny |
|
30 | 4 | zaliczenie | fakultatywny |
|
30 | 4 | zaliczenie | fakultatywny |
Zobacz informacje dodatkowe
W drugim semestrze studiów studenci muszą wybrać jeden z proponowanych i uruchomionych przedmiotów (w wymiarze 30 h) z GRUPY A, poświęconych problematyce diagnozy i terapii zaburzeń komunikacji w warunkach dwujęzyczności, psychologicznym aspektom deficytów rozwojowych u dzieci oraz logopedycznemu wymiarowi laryngologii. Student zalicza egzaminem lektorat języka obcego. Zajęcia fakultatywne prowadzone są przez nauczycieli akademickich, doświadczonych w tematyce kursów w zakresie teoretycznym oraz praktycznym. Oferta opcji może być rokrocznie zmieniana i jest ściśle uzależniona od zmieniających się potrzeb studentów. Lista dostępnych kursów fakultatywnych w danym roku akademickim jest publikowana odpowiednio wcześniej na stronie internetowej Wydziału Polonistyki.
W drugim semestrze studiów studenci zaliczają blok praktyk zawodowych, realizowanych w placówkach oświatowych oraz instytucjach ochrony zdrowia. Praktyki logopedyczne koncentrują się wokół zagadnień diagnozy i terapii dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
90 | 6 | egzamin | obowiązkowy |
|
30 | 3 | egzamin | obowiązkowy |
|
30 | 3 | egzamin | obowiązkowy |
|
30 | 6 | egzamin | obowiązkowy |
|
30 | 1 | zaliczenie na ocenę | obowiązkowy |
|
30 | 3 | egzamin | obowiązkowy |
|
30 | 3 | zaliczenie na ocenę | obowiązkowy |
|
obowiązkowy | |||
W III semestrze studenci wybierają jeden z dostępnych przedmiotów z GRUPY B |
||||
|
30 | 3 | egzamin | fakultatywny |
|
30 | 3 | zaliczenie na ocenę | fakultatywny |
|
30 | 3 | zaliczenie na ocenę | fakultatywny |
|
fakultatywny | |||
Student kontynuuje pracę w ramach wybranego wcześniej seminarium magisterskiego |
||||
|
30 | 4 | zaliczenie | fakultatywny |
|
30 | 4 | zaliczenie | fakultatywny |
|
30 | 4 | zaliczenie | fakultatywny |
Zobacz informacje dodatkowe
W trzecim semestrze studiów studenci muszą wybrać jeden z proponowanych i uruchomionych przedmiotów (w wymiarze 30 h) z GRUPY B, poświęconych biologicznym uwarunkowaniach uczenia się, tworzeniu materiałów niezbędnych do prowadzenia terapii zaburzeń komunikacji u dzieci oraz logopedycznemu wymiarowi dysfagii. Zajęcia fakultatywne prowadzone są przez nauczycieli akademickich, doświadczonych w tematyce kursów w zakresie teoretycznym oraz praktycznym. Oferta opcji może być rokrocznie zmieniana i jest ściśle uzależniona od zmieniających się potrzeb studentów. Lista dostępnych kursów fakultatywnych w danym roku akademickim jest publikowana odpowiednio wcześniej na stronie internetowej Wydziału Polonistyki.
W trzecim semestrze studiów studenci zaliczają blok praktyk zawodowych, realizowanych w placówkach oświatowych oraz instytucjach ochrony zdrowia. Praktyki logopedyczne koncentrują się wokół zagadnień diagnozy i terapii dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
30 | 3 | egzamin | obowiązkowy |
|
60 | 2 | zaliczenie na ocenę | obowiązkowy |
|
30 | 3 | zaliczenie na ocenę | obowiązkowy |
|
30 | 3 | zaliczenie na ocenę | obowiązkowy |
|
obowiązkowy | |||
W IV semestrze studenci wybierają jeden z przedmiotów z GRUPY C |
||||
|
30 | 3 | zaliczenie na ocenę | fakultatywny |
|
30 | 3 | zaliczenie | fakultatywny |
|
30 | 3 | egzamin | fakultatywny |
|
30 | 3 | egzamin | fakultatywny |
|
fakultatywny | |||
Student kontynuuje pracę w ramach wybranego wcześniej seminarium magisterskiego oraz składa rozprawę dyplomową. |
||||
|
30 | 14 | zaliczenie | fakultatywny |
|
30 | 14 | zaliczenie | fakultatywny |
|
30 | 14 | zaliczenie | fakultatywny |
Zobacz informacje dodatkowe
W czwartym semestrze studiów studenci muszą wybrać jeden z proponowanych i uruchomionych przedmiotów (w wymiarze 30 h) z GRUPY C, poświęconych problematyce diagnozy i terapii zaburzeń komunikacji w warunkach dwujęzyczności, psychologicznym aspektom deficytów rozwojowych u dzieci, logopedycznemu wymiarowi laryngologii oraz mentalnemu aspektowi zasobu leksykalnego użytkownika języka. Zajęcia fakultatywne prowadzone są przez nauczycieli akademickich, doświadczonych w tematyce kursów w zakresie teoretycznym oraz praktycznym. Oferta opcji może być rokrocznie zmieniana i jest ściśle uzależniona od zmieniających się potrzeb studentów. Lista dostępnych kursów fakultatywnych w danym roku akademickim jest publikowana odpowiednio wcześniej na stronie internetowej Wydziału Polonistyki.
W czwartym semestrze studiów studenci zaliczają blok praktyk zawodowych, realizowanych w placówkach oświatowych oraz instytucjach ochrony zdrowia. Praktyki logopedyczne koncentrują się wokół zagadnień diagnozy i terapii dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych.