Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
60 | 6 | egzamin | O |
|
20 | 1 | zaliczenie | O |
|
60 | 6 | egzamin | O |
|
20 | 1 | zaliczenie | O |
Bezpieczeństwo i higiena kształcenia
|
4 | - | zaliczenie | O |
|
20 | 1 | zaliczenie | O |
|
30 | 4 | egzamin | O |
|
30 | 3 | egzamin | O |
|
45 | 5 | egzamin | O |
Wychowanie fizyczne
|
30 | - | zaliczenie | O |
Kierunek Psychologia
Informacje podstawowe
Nazwa wydziału: | Wydział Filozoficzny |
Nazwa kierunku: | Psychologia |
Poziom: | jednolite magisterskie |
Profil: | ogólnoakademicki |
Forma: | studia stacjonarne |
Język studiów: | polski |
Program
Klasyfikacja ISCED: | 0313 |
Liczba semestrów: | 10 |
Tytuł zawodowy nadawany absolwentom: | magister |
Opis realizacji programu
Program studiów obejmuje trzy podstawowe kategorie treści kształcenia dotyczące: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Plan studiów podzielony jest na dwa etapy: obligatoryjny oraz fakultatywny. Etap obligatoryjny - obejmujący kursy obowiązkowe - realizowany przez 6 semestrów, umożliwia studentom nabycie podstawowej i wszechstronnej wiedzy w zakresie różnych dziedzin psychologii. Etap fakultatywny pozwala na poszerzenie wiedzy na poziomie specjalistycznym. Od IV roku student w pewnym stopniu sam decyduje o planie kształcenia, wybierając z oferty Instytutu Psychologii kursy fakultatywne i jeden z czterech modułów specjalizacyjnych, w dziedzinie, która jest dla niego najbardziej interesująca. Moduły specjalizacyjne, które student może realizować w Instytucie Psychologii to: Psychologia edukacji; Psychologia w praktyce klinicznej, terapeutycznej i sądowej; Psychologia zmiany zachowań: jednostka, grupa, organizacja; Psychologia jako nauka.
Moduł Psychologia edukacji przygotowuje do pracy w poradniach psychologicznych dla dzieci i młodzieży, szkołach, przedszkolach oraz innych placówkach oświatowych, a także ośrodkach pomocy psychologicznej dla dziecka i jego rodziny oraz placówkach zajmujących się wspomaganiem rozwoju osób dorosłych.
Moduł Psychologia w praktyce klinicznej, terapeutycznej i sądowej ma na celu zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i elementami praktyki psychologii klinicznej. Dobór kursów został dokonany z myślą o studentach, którzy planują w przyszłości zajmować się szeroko rozumianą pomocą psychologiczną, diagnozą i opiniowaniem. Moduł dzieli się na dwie specjalizacje: Psychoterapia (dedykowana dla studentów zamierzających podjąć szkolenia z zakresu psychoterapii) oraz Diagnoza i opiniowanie sądowe (dla studentów przygotowujących się do pracy psychologa opiniującego na potrzeby sądu).
Moduł Psychologia zmiany zachowań: jednostka, grupa, organizacja wprowadza w zagadnienia związane z identyfikacją, analizą oraz stymulowaniem zmian psychologicznych i społecznych. Zmiana rozpatrywana będzie na poziomie indywidualnym, jak i na poziomie międzyludzkim i grupowym oraz na poziomie społeczno-kulturowym. Zdobyta wiedza ma służyć rozwijaniu praktycznych umiejętności projektowania treningów, szkoleń, interwencji, kampanii społecznych i innych narzędzi wspierających zmianę zachowań, zarówno indywidualnych, jak i społecznych.
Moduł Psychologia jako nauka ma na celu przygotowanie studentów do uprawiania nauki na poziomie doktorskim. W skład modułu wchodzą trzy kategorie kursów: metodologiczne, obejmujące szkolenie w stosowaniu zaawansowanych procedur i modeli statystycznych; warsztatowe, mające na celu rozwój umiejętności potrzebnych w pracy badawczej oraz praktyczne, jako współudział w realizacji wybranych projektów badawczych. Część zajęć w ramach tego modułu odbywa się w języku angielskim.
Realizacja modułu umożliwia studentowi specjalizowanie się, to znaczy ukierunkowane pogłębianie wiedzy w wybranym obszarze psychologii, poznanie metod diagnozy i pomocy psychologicznej charakterystycznych dla tego obszaru, a także zdobycie umiejętności praktycznych. Zajęcia teoretyczno-metodologiczne w każdym z zaproponowanych modułów prowadzone są przez specjalistów-teoretyków w danej dziedzinie, a zajęcia związane z praktyką psychologiczną realizowane są przez psychologów-praktyków.
Ukończenie studiów
Warunkiem ukończenia studiów jest spełnienie odpowiednich wymagań, w tym: zaliczenie kursów dających w sumie 300 ECTS, w których skład wchodzą: realizacja kursów w ramach czterech bloków (I - III rok), egzamin z języka angielskiego, wychowanie fizyczne, szkolenie dotyczące bezpiecznych i higienicznych warunków kształcenia (BHK), Diagnoza psychologiczna, Etyka zaawansowana, kursy wprowadzające do modułów specjalizacyjnych, kursy w ramach realizowanego modułu, staż - praktyki zawodowe, projekt badawczy, tutoringi oraz kursy fakultatywne (w tym kurs w języku angielskim).
Poza pracami etapowymi, referatami, kolokwiami czy egzaminami, student zobowiązany jest także do przygotowania i złożenia pracy magisterskiej. Po trzecim roku studiów student wybiera tematykę projektu badawczego, który realizuje dwa lata, w sumie 550 godzin (zaplanowane godziny obejmują udział w seminarium, konsultacje z promotorem, prowadzenie badań, zajęcia praktyczne w projekcie badawczym innym niż badania przygotowane do pracy magisterskiej oraz pisanie pracy magisterskiej). Po ukończeniu i zaakceptowaniu przez promotora, praca magisterska poddawana jest kontroli w systemie antyplagiatowym i trafia do recenzji. Recenzje przygotowują promotor i recenzent. Obowiązuje zasada, że co najmniej jeden z recenzentów musi mieć status samodzielnego pracownika naukowego. Egzamin magisterski jest ustny i polega na zadaniu studentowi co najmniej trzech pytań: z zakresu zagadnień z pracy magisterskiej, z działu psychologii związanego z tematyką pracy oraz pytanie sprawdzające ogólną wiedzę studenta, losowane z przygotowanego zestawu zagadnień z wszystkich działów psychologii. W przypadku uzyskania przez studenta oceny niedostatecznej, egzamin jest powtarzany w terminie zgodnym z Regulaminem Studiów w Uniwersytecie Jagiellońskim.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, otwórz cały program studiów
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
30 | 4 | egzamin | O |
|
30 | 3 | egzamin | O |
|
60 | 7 | egzamin | O |
|
60 | 6 | egzamin | O |
|
60 | 6 | egzamin | O |
|
30 | 3 | egzamin | O |
Wychowanie fizyczne
|
30 | - | zaliczenie | O |
|
30 | 4 | egzamin | O |
Zobacz informacje dodatkowe
Student w ciągu trzech pierwszych lat studiów zobowiązany jest do zrealizowania kursów obowiązkowych, wchodzących w skład czterech bloków: Umiejętności akademickie, Podejście multidyscyplinarne, Metody oraz Podstawy psychologii. Dodatkowo w ramach kursów obowiązkowych student zobligowany jest do zrealizowania: lektoratu z języka angielskiego, wychowania fizycznego, czterech kursów wprowadzających do modułów specjalizacyjnych oraz tutoringu. Po ukończeniu III roku studiów student dokonuje wyboru jednego z czterech oferowanych modułów specjalizacyjnych, w ramach których realizuje staż/praktykę w wybranym przez siebie miejscu, przygotowuje pracę magisterską oraz realizuje kursy fakultatywne. Lista tych kursów oferowanych w kolejnych latach może ulec zmianie i jest każdorazowo zatwierdzana przez Radę Naukową Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz publikowana na stronie Instytutu.
Dodatkowo na pierwszym roku studiów istnieje możliwość uczęszczania na dodatkowy, fakultatywny lektorat z języka angielskiego, dedykowany dla studentów chcących podnieść znajomość tego języka przed obowiązkowym lektoratem na roku drugim.
Pełną informację o zasadach studiowania na kierunku psychologia można znaleźć na stronie internetowej Instytutu Psychologii UJ https://psychologia.uj.edu.pl
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
30 | 3 | egzamin | O |
|
40 | 4 | egzamin | O |
|
60 | 6 | egzamin | O |
|
60 | 6 | egzamin | O |
|
60 | 6 | egzamin | O |
|
40 | 4 | egzamin | O |
|
O | |||
Student realizuje jeden przedmiot | ||||
|
60 | - | zaliczenie na ocenę | F |
|
60 | - | zaliczenie na ocenę | F |
Zobacz informacje dodatkowe
Student w ciągu trzech pierwszych lat studiów zobowiązany jest do zrealizowania kursów obowiązkowych, wchodzących w skład czterech bloków: Umiejętności akademickie, Podejście multidyscyplinarne, Metody oraz Podstawy psychologii. Dodatkowo w ramach kursów obowiązkowych student zobligowany jest do zrealizowania: lektoratu z języka angielskiego, wychowania fizycznego, czterech kursów wprowadzających do modułów specjalizacyjnych oraz tutoringu. Po ukończeniu III roku studiów student dokonuje wyboru jednego z czterech oferowanych modułów specjalizacyjnych, w ramach których realizuje staż/praktykę w wybranym przez siebie miejscu, przygotowuje pracę magisterską oraz realizuje kursy fakultatywne. Lista tych kursów oferowanych w kolejnych latach może ulec zmianie i jest każdorazowo zatwierdzana przez Radę Naukową Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz publikowana na stronie Instytutu.
Dodatkowo na pierwszym roku studiów istnieje możliwość uczęszczania na dodatkowy, fakultatywny lektorat z języka angielskiego, dedykowany dla studentów chcących podnieść znajomość tego języka przed obowiązkowym lektoratem na roku drugim.
Pełną informację o zasadach studiowania na kierunku psychologia można znaleźć na stronie internetowej Instytutu Psychologii UJ https://psychologia.uj.edu.pl
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
40 | 4 | egzamin | O |
|
60 | 6 | egzamin | O |
|
30 | 3 | egzamin | O |
|
90 | 9 | egzamin | O |
|
60 | 6 | egzamin | O |
|
15 | 3 | zaliczenie | O |
|
O | |||
Student realizuje jeden przedmiot | ||||
|
60 | - | zaliczenie na ocenę | F |
|
60 | - | zaliczenie na ocenę | F |
Zobacz informacje dodatkowe
Student w ciągu trzech pierwszych lat studiów zobowiązany jest do zrealizowania kursów obowiązkowych, wchodzących w skład czterech bloków: Umiejętności akademickie, Podejście multidyscyplinarne, Metody oraz Podstawy psychologii. Dodatkowo w ramach kursów obowiązkowych student zobligowany jest do zrealizowania: lektoratu z języka angielskiego, wychowania fizycznego, czterech kursów wprowadzających do modułów specjalizacyjnych oraz tutoringu. Po ukończeniu III roku studiów student dokonuje wyboru jednego z czterech oferowanych modułów specjalizacyjnych, w ramach których realizuje staż/praktykę w wybranym przez siebie miejscu, przygotowuje pracę magisterską oraz realizuje kursy fakultatywne. Lista tych kursów oferowanych w kolejnych latach może ulec zmianie i jest każdorazowo zatwierdzana przez Radę Naukową Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz publikowana na stronie Instytutu.
Dodatkowo na pierwszym roku studiów istnieje możliwość uczęszczania na dodatkowy, fakultatywny lektorat z języka angielskiego, dedykowany dla studentów chcących podnieść znajomość tego języka przed obowiązkowym lektoratem na roku drugim.
Pełną informację o zasadach studiowania na kierunku psychologia można znaleźć na stronie internetowej Instytutu Psychologii UJ https://psychologia.uj.edu.pl
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
60 | 7 | egzamin | O |
|
55 | 5 | egzamin | O |
|
90 | 9 | egzamin | O |
|
60 | 7 | egzamin | O |
|
15 | - | - | O |
|
O | |||
Student realizuje jeden przedmiot | ||||
|
30 | - | zaliczenie na ocenę | F |
|
30 | - | zaliczenie na ocenę | F |
Zobacz informacje dodatkowe
Student w ciągu trzech pierwszych lat studiów zobowiązany jest do zrealizowania kursów obowiązkowych, wchodzących w skład czterech bloków: Umiejętności akademickie, Podejście multidyscyplinarne, Metody oraz Podstawy psychologii. Dodatkowo w ramach kursów obowiązkowych student zobligowany jest do zrealizowania: lektoratu z języka angielskiego, wychowania fizycznego, czterech kursów wprowadzających do modułów specjalizacyjnych oraz tutoringu. Po ukończeniu III roku studiów student dokonuje wyboru jednego z czterech oferowanych modułów specjalizacyjnych, w ramach których realizuje staż/praktykę w wybranym przez siebie miejscu, przygotowuje pracę magisterską oraz realizuje kursy fakultatywne. Lista tych kursów oferowanych w kolejnych latach może ulec zmianie i jest każdorazowo zatwierdzana przez Radę Naukową Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz publikowana na stronie Instytutu.
Dodatkowo na pierwszym roku studiów istnieje możliwość uczęszczania na dodatkowy, fakultatywny lektorat z języka angielskiego, dedykowany dla studentów chcących podnieść znajomość tego języka przed obowiązkowym lektoratem na roku drugim.
Pełną informację o zasadach studiowania na kierunku psychologia można znaleźć na stronie internetowej Instytutu Psychologii UJ https://psychologia.uj.edu.pl
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
30 | 3 | egzamin | O |
|
30 | 3 | egzamin | O |
|
45 | 5 | egzamin | O |
|
30 | 3 | egzamin | O |
|
30 | 3 | egzamin | O |
|
20 | 3 | zaliczenie | O |
|
O | |||
Student realizuje jeden przedmiot | ||||
|
30 | 12 | egzamin | F |
|
30 | 12 | egzamin | F |
Zobacz informacje dodatkowe
Student w ciągu trzech pierwszych lat studiów zobowiązany jest do zrealizowania kursów obowiązkowych, wchodzących w skład czterech bloków: Umiejętności akademickie, Podejście multidyscyplinarne, Metody oraz Podstawy psychologii. Dodatkowo w ramach kursów obowiązkowych student zobligowany jest do zrealizowania: lektoratu z języka angielskiego, wychowania fizycznego, czterech kursów wprowadzających do modułów specjalizacyjnych oraz tutoringu. Po ukończeniu III roku studiów student dokonuje wyboru jednego z czterech oferowanych modułów specjalizacyjnych, w ramach których realizuje staż/praktykę w wybranym przez siebie miejscu, przygotowuje pracę magisterską oraz realizuje kursy fakultatywne. Lista tych kursów oferowanych w kolejnych latach może ulec zmianie i jest każdorazowo zatwierdzana przez Radę Naukową Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz publikowana na stronie Instytutu.
Dodatkowo na pierwszym roku studiów istnieje możliwość uczęszczania na dodatkowy, fakultatywny lektorat z języka angielskiego, dedykowany dla studentów chcących podnieść znajomość tego języka przed obowiązkowym lektoratem na roku drugim.
Pełną informację o zasadach studiowania na kierunku psychologia można znaleźć na stronie internetowej Instytutu Psychologii UJ https://psychologia.uj.edu.pl
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
30 | 3 | egzamin | O |
|
30 | - | - | O |
|
O | |||
Student wybiera z proponowanej przez Instytut Psychologii puli kilka kursów (w tym kurs w języku angielskim) za łączną liczbę co najmniej 24 ECTS. Lista kursów fakultatywnych oferowanych w kolejnych latach może ulec zmianie i jest każdorazowo zatwierdzana przez Radę Naukową Instytutu Psychologii oraz publikowana na stronie internetowej Instytutu. |
||||
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 4 | egzamin | F |
|
20 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 5 | egzamin | F |
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
20 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
15 | 2 | zaliczenie | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
Zobacz informacje dodatkowe
Od IV roku studiów student w pewnym stopniu sam decyduje o planie kształcenia, wybierając z oferty Instytutu Psychologii jeden z czterech modułów specjalizacyjnych. Moduły specjalizacyjne, które student może realizować w Instytucie Psychologii to: Psychologia edukacji; Psychologia w praktyce klinicznej, terapeutycznej i sądowej; Psychologia zmiany zachowań: jednostka, grupa, organizacja; Psychologia jako nauka. Plan realizacji kursów dla IV i V roku studiów opisany jest oddzielnie dla każdego modułu specjalizacyjnego. Student do ukończenia wybranego modułu specjalizacyjnego zobowiązany jest do zrealizowania wszystkich kursów obowiązkowych w ramach danego modułu oraz dodatkowo kursów fakultatywnych, za które w sumie na IV i V roku studiów uzyskać powinien minimum 24 ECTS. Lista kursów fakultatywnych oferowanych w kolejnych latach może ulec zmianie i jest każdorazowo zatwierdzana przez Radę Naukową Instytutu Psychologii oraz publikowana na stronie internetowej instytutu.
Do kursów obowiązkowych należy również realizowany w ciągu dwóch lat (IV i V rok) staż - praktyki zawodowe w ilości 275 godzin, za realizację którego student otrzymuje w sumie 10 ECTS (5 ECTS na roku IV oraz 5 ECTS na roku V). Do puli 275 godzin stażu wliczane są staż/praktyka psychologiczna realizowana w ramach wybranego modułu specjalizacyjnego (100 godzin) oraz staż/praktyka psychologiczna w wybranym przez siebie miejscu, innym niż to/te, w którym/których odbywano staż modułowy (w uzgodnieniu z opiekunem praktyk; 100 godzin), a także zajęcia praktyczne z Diagnozy psychologicznej (45 godzin warsztatów - 30 godzin w semestrze 8; 15 godzin w semestrze 9) oraz z Etyki zaawansowanej (30 godzin warsztatów - 15 godzin w semestrze 8; 15 godzin w semestrze 9). Student do pewnego stopnia sam reguluje tempo realizacji stażu. Dodatkowo w ramach modułu student ma obowiązek zrealizowania w sumie 550 godzin projektu badawczego, który obejmuje działania związane z przygotowywaniem pracy magisterskiej. Zaplanowane godziny obejmują udział w seminarium, konsultacje z promotorem, prowadzenie badań, zajęcia praktyczne w projekcie badawczym, innym niż badania przygotowane do pracy magisterskiej oraz pisanie pracy magisterskiej. Za przygotowywanie pracy (w tym udział w seminarium i/lub konsultacje z promotorem) student otrzymuje po 5 ECTS na IV i V roku studiów oraz dodatkowe 10 ECTS za przygotowanie i złożenie pracy magisterskiej.
W każdym z modułów specjalizacyjnych pojawią się tzw. kursy otwarte, które potencjalnie będą dostępne dla studentów spoza modułu. Co roku oferta takich kursów - w porozumieniu z koordynatorami modułów - będzie ogłaszana na stronie internetowej Instytutu Psychologii i uzależniona od wolnych miejsc. Część kursów oferowanych w ramach modułów specjalizacyjnych, ze względu na swój specjalistyczny charakter, osobom spoza modułu nie będzie oferowana.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
100 | 6 | egzamin | O |
|
50 | - | - | O |
|
75 | 6 | egzamin | O |
Zobacz informacje dodatkowe
Moduł specjalizacyjny Psychologia edukacji przygotowuje do pracy w poradniach psychologicznych dla dzieci i młodzieży, szkołach, przedszkolach oraz innych placówkach oświatowych, a także ośrodkach pomocy psychologicznej dla dziecka i jego rodziny oraz placówkach zajmujących się wspomaganiem rozwoju osób dorosłych. Kursy proponowane w ramach modułu pozwalają rozszerzyć wiedzę o rozwoju człowieka i pokazać jej praktyczne zastosowanie w różnych dziedzinach życia. Dostarczają szczegółowej i specjalistycznej wiedzy o mechanizmach rozwoju i występujących zakłóceniach rozwoju. Pozwalają poznać rolę różnych środowisk wychowawczych oraz instytucji wspierających rozwój człowieka na różnych etapach jego życia. Proponują psychologiczną analizę problemów współczesnej szkoły i innych instytucji edukacyjnych. Wskazują na rolę szkoły jako środowiska wychowawczego i jej możliwości stymulowania rozwoju w różnych jego aspektach. Zapoznają z problemami dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych: dzieci szczególnie uzdolnionych oraz przejawiających różnego rodzaju zaburzenia w rozwoju. Ukazują rolę i zadania psychologa szkolnego oraz pozwalają na zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji przygotowujących do realizacji tych zadań. Wskazują na możliwości edukacji i wspomagania rozwoju człowieka dorosłego. Zapoznają z formami pracy i wspieraniem rozwoju osób w późnej dorosłości. Oferowane kursy przekazują ponadto postawową wiedzę o diagnozowaniu rozwoju, to jest o metodach i technikach badania rozwoju i jego zaburzeń. Pozwalają również na praktyczne zapoznanie się z tymi metodami oraz sposobami pracy o charakterze stymulująco-terapeutycznycm z dzieckiem i jego środowiskiem instytucjonalnym oraz człowiekiem dorosłym na różnych etapach jego rozwoju. Uwrażliwiają na kwestie etyczne w pracy z dziećmi i dorosłymi w placówkach udzielających pomocy psychologicznej i wspierających rozwój. Ukończenie modułu wiąże się z odbyciem praktyki w przedszkolu, szkole, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub placówce zajmującej się wspieraniem człowieka dorosłego i jego rozwoju.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
60 | 6 | egzamin | O |
|
50 | - | - | O |
|
60 | 6 | egzamin | O |
|
60 | 6 | egzamin | O |
Zobacz informacje dodatkowe
Moduł specjalizacyjny Psychologia jako nauka składa się z kursów mających na celu przygotowanie studentów do przyszłego uprawiania nauki na poziomie doktorskim. Składa się z wykładu wprowadzającego oraz 13 kursów podzielonych na trzy kategorie. Pierwsza kategoria to kursy metodologiczne, obejmujące szkolenie w stosowaniu zaawansowanych procedur i modeli statystycznych. Druga kategoria to kursy warsztatowe, mające na celu rozwój umiejętności potrzebnych w pracy badawczej (pisanie prac naukowych i projektów badawczych, komunikowanie wyników badań). Trzecia kategoria to praktyka w postaci współudziału w realizacji trzech wybranych projektów badawczych. Część zajęć w ramach tego modułu odbywa się w języku angielskim.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
50 | - | - | O |
|
60 | 6 | egzamin | O |
|
60 | 6 | egzamin | O |
|
90 | 6 | egzamin | O |
Zobacz informacje dodatkowe
Celem kursów wchodzących w skład modułu specjalizacyjnego Psychologia w praktyce klinicznej, terapeutycznej i sądowej jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i elementami praktyki psychologii klinicznej. Dobór kursów został dokonany z myślą o studentach, którzy planują w przyszłości zajmować się szeroko rozumianą pomocą psychologiczną, diagnozą i opiniowaniem. W skład modułu wchodzą kursy o charakterze wykładowym i konwersatoryjnym, które mają na celu zapoznanie uczestników z podstawowym terminami i koncepcjami stosowanymi w obszarze psychologii klinicznej oraz kursy o charakterze warsztatów praktycznych. Wszyscy studenci modułu zyskają szczegółową wiedzę z zakresu symptomatologii i uwarunkowań zaburzeń psychicznych a także ich różnicowania, diagnozy i metod leczenia. Na piątym roku studenci decydują się na jedną z dwóch specjalizacji: Psychoterapia lub Diagnoza i opiniowanie sądowe.
Psychoterapia - celem kursów wchodzących w zakres specjalizacji jest wprowadzenie studentów do teorii i praktyki psychoterapii. Jest ona dedykowana dla studentów, którzy w przyszłości zamierzają podjąć szkolenie z zakresu psychoterapii. Kursy przekazują wiedzę dotyczącą głównych nurtów teoretycznych i szkół psychoterapii: psychoanalizy, terapii psychodynamicznej, terapii behawioralno-poznawczej, terapii egzystencjalnej, terapii systemowej oraz psychoterapii dzieci i młodzieży. Uczestnictwo w wykładach, konwersatoriach i warsztatach pozwoli studentom na poznawanie własnych predyspozycji do uprawiana zawodu sychoterapeuty. Stanowi też okazję do refleksji nad możliwościami i ograniczeniami psychoterapii.
Diagnoza i opiniowanie sądowe - grupa zajęć z zakresu diagnozy i opiniowania sądowego mająca na celu przygotowanie studentów do praktyki diagnostycznej na potrzeby sądu i wyposażenie ich w wiedzę niezbędną w pracy psychologa opiniującego na potrzeby sądu. W ramach modułu studenci pozyskają wiedzę na temat: 1) podstaw psychologii sądowej, w tym psychologii penitencjarnej i śledczej z profilowaniem; 2) podstaw prawa niezbędnych do pracy biegłego psychologa; 3) psychopatologii zjawisk społecznych (takich, jak: sekty, przestępstwa seksualne, przemoc domowa, współuzależnienia); 4) psychologii moralności i psychologicznych uwarunkowań demoralizacji; 5) psychologii zeznań świadków (w tym specyfiki funkcjonowania pamięci autobiograficznej i zniekształceń pamięciowych); 6) metod przesłuchiwania i analizy jakości zeznań czy wyjaśnień; 7) oceny stanu psychicznego świadka pokrzywdzonego i sprawcy; 8) etycznych aspektów diagnozowania na potrzeby sądu; 9) specyfiki diagnozowania na potrzeby sporządzenia opinii sądowo-psychologicznej; 10) diagnozy neuropsychologicznej i seksuologicznej.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
60 | 6 | egzamin | O |
|
60 | 6 | egzamin | O |
|
50 | - | - | O |
Zobacz informacje dodatkowe
W ramach modułu specjalizacyjnego Psychologia zmiany zachowań: jednostka, grupa, organizacja podejmowane będą zagadnienia związane z identyfikacją, analizą oraz stymulowaniem szeroko rozumianych zmian psychologicznych i społecznych. Zmiana rozpatrywana będzie zarówno na poziomie indywidualnym (poznawczym, emocjonalnym, motywacyjnym, behawioralnym etc.), jak i na poziomie międzyludzkim i grupowym oraz na poziomie społeczno-kulturowym. Zagadnienia omawiane na kursach wchodzących w skład tego modułu będą dotyczyć psychologii zdrowia i jakości życia (tzw. well-being), psychologii pracy i organizacji oraz psychologii społecznej i międzykulturowej. W ramach modułu proponowane jest systemowe podejście do tematu zmiany psychologicznej, organizacyjnej i społecznej, koncentrujące się zarówno na jednostce, jak i na kontekście sytuacyjnym, w którym się znajduje dana osoba. Zdobyta wiedza ma służyć rozwijaniu praktycznych umiejętności projektowania treningów, szkoleń, interwencji, kampanii społecznych i innych narzędzi wspierających zmianę zachowań, zarówno indywidualnych, jak i społecznych.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
30 | 3 | egzamin | O |
|
50 | 5 | zaliczenie | O |
|
O | |||
Student wybiera z proponowanej przez Instytut Psychologii puli kilka kursów (w tym kurs w języku angielskim) za łączną liczbę co najmniej 24 ECTS. Lista kursów fakultatywnych oferowanych w kolejnych latach może ulec zmianie i jest każdorazowo zatwierdzana przez Radę Naukową Instytutu Psychologii oraz publikowana na stronie internetowej Instytutu. |
||||
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 4 | egzamin | F |
|
20 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 5 | egzamin | F |
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
20 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
15 | 2 | zaliczenie | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
Zobacz informacje dodatkowe
Od IV roku studiów student w pewnym stopniu sam decyduje o planie kształcenia, wybierając z oferty Instytutu Psychologii jeden z czterech modułów specjalizacyjnych. Moduły specjalizacyjne, które student może realizować w Instytucie Psychologii to: Psychologia edukacji; Psychologia w praktyce klinicznej, terapeutycznej i sądowej; Psychologia zmiany zachowań: jednostka, grupa, organizacja; Psychologia jako nauka. Plan realizacji kursów dla IV i V roku studiów opisany jest oddzielnie dla każdego modułu specjalizacyjnego. Student do ukończenia wybranego modułu specjalizacyjnego zobowiązany jest do zrealizowania wszystkich kursów obowiązkowych w ramach danego modułu oraz dodatkowo kursów fakultatywnych, za które w sumie na IV i V roku studiów uzyskać powinien minimum 24 ECTS. Lista kursów fakultatywnych oferowanych w kolejnych latach może ulec zmianie i jest każdorazowo zatwierdzana przez Radę Naukową Instytutu Psychologii oraz publikowana na stronie internetowej instytutu.
Do kursów obowiązkowych należy również realizowany w ciągu dwóch lat (IV i V rok) staż - praktyki zawodowe w ilości 275 godzin, za realizację którego student otrzymuje w sumie 10 ECTS (5 ECTS na roku IV oraz 5 ECTS na roku V). Do puli 275 godzin stażu wliczane są staż/praktyka psychologiczna realizowana w ramach wybranego modułu specjalizacyjnego (100 godzin) oraz staż/praktyka psychologiczna w wybranym przez siebie miejscu, innym niż to/te, w którym/których odbywano staż modułowy (w uzgodnieniu z opiekunem praktyk; 100 godzin), a także zajęcia praktyczne z Diagnozy psychologicznej (45 godzin warsztatów - 30 godzin w semestrze 8; 15 godzin w semestrze 9) oraz z Etyki zaawansowanej (30 godzin warsztatów - 15 godzin w semestrze 8; 15 godzin w semestrze 9). Student do pewnego stopnia sam reguluje tempo realizacji stażu. Dodatkowo w ramach modułu student ma obowiązek zrealizowania w sumie 550 godzin projektu badawczego, który obejmuje działania związane z przygotowywaniem pracy magisterskiej. Zaplanowane godziny obejmują udział w seminarium, konsultacje z promotorem, prowadzenie badań, zajęcia praktyczne w projekcie badawczym, innym niż badania przygotowane do pracy magisterskiej oraz pisanie pracy magisterskiej. Za przygotowywanie pracy (w tym udział w seminarium i/lub konsultacje z promotorem) student otrzymuje po 5 ECTS na IV i V roku studiów oraz dodatkowe 10 ECTS za przygotowanie i złożenie pracy magisterskiej.
W każdym z modułów specjalizacyjnych pojawią się tzw. kursy otwarte, które potencjalnie będą dostępne dla studentów spoza modułu. Co roku oferta takich kursów - w porozumieniu z koordynatorami modułów - będzie ogłaszana na stronie internetowej Instytutu Psychologii i uzależniona od wolnych miejsc. Część kursów oferowanych w ramach modułów specjalizacyjnych, ze względu na swój specjalistyczny charakter, osobom spoza modułu nie będzie oferowana.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
75 | 6 | egzamin | O |
|
75 | 5 | zaliczenie | O |
|
75 | 6 | egzamin | O |
|
60 | 6 | egzamin | O |
Zobacz informacje dodatkowe
Moduł specjalizacyjny Psychologia edukacji przygotowuje do pracy w poradniach psychologicznych dla dzieci i młodzieży, szkołach, przedszkolach oraz innych placówkach oświatowych, a także ośrodkach pomocy psychologicznej dla dziecka i jego rodziny oraz placówkach zajmujących się wspomaganiem rozwoju osób dorosłych. Kursy proponowane w ramach modułu pozwalają rozszerzyć wiedzę o rozwoju człowieka i pokazać jej praktyczne zastosowanie w różnych dziedzinach życia. Dostarczają szczegółowej i specjalistycznej wiedzy o mechanizmach rozwoju i występujących zakłóceniach rozwoju. Pozwalają poznać rolę różnych środowisk wychowawczych oraz instytucji wspierających rozwój człowieka na różnych etapach jego życia. Proponują psychologiczną analizę problemów współczesnej szkoły i innych instytucji edukacyjnych. Wskazują na rolę szkoły jako środowiska wychowawczego i jej możliwości stymulowania rozwoju w różnych jego aspektach. Zapoznają z problemami dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych: dzieci szczególnie uzdolnionych oraz przejawiających różnego rodzaju zaburzenia w rozwoju. Ukazują rolę i zadania psychologa szkolnego oraz pozwalają na zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji przygotowujących do realizacji tych zadań. Wskazują na możliwości edukacji i wspomagania rozwoju człowieka dorosłego. Zapoznają z formami pracy i wspieraniem rozwoju osób w późnej dorosłości. Oferowane kursy przekazują ponadto postawową wiedzę o diagnozowaniu rozwoju, to jest o metodach i technikach badania rozwoju i jego zaburzeń. Pozwalają również na praktyczne zapoznanie się z tymi metodami oraz sposobami pracy o charakterze stymulująco-terapeutycznycm z dzieckiem i jego środowiskiem instytucjonalnym oraz człowiekiem dorosłym na różnych etapach jego rozwoju. Uwrażliwiają na kwestie etyczne w pracy z dziećmi i dorosłymi w placówkach udzielających pomocy psychologicznej i wspierających rozwój. Ukończenie modułu wiąże się z odbyciem praktyki w przedszkolu, szkole, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub placówce zajmującej się wspieraniem człowieka dorosłego i jego rozwoju.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
30 | 4 | egzamin | O |
|
75 | 5 | zaliczenie | O |
|
30 | 4 | egzamin | O |
|
30 | 4 | egzamin | O |
Zobacz informacje dodatkowe
Moduł specjalizacyjny Psychologia jako nauka składa się z kursów mających na celu przygotowanie studentów do przyszłego uprawiania nauki na poziomie doktorskim. Składa się z wykładu wprowadzającego oraz 13 kursów podzielonych na trzy kategorie. Pierwsza kategoria to kursy metodologiczne, obejmujące szkolenie w stosowaniu zaawansowanych procedur i modeli statystycznych. Druga kategoria to kursy warsztatowe, mające na celu rozwój umiejętności potrzebnych w pracy badawczej (pisanie prac naukowych i projektów badawczych, komunikowanie wyników badań). Trzecia kategoria to praktyka w postaci współudziału w realizacji trzech wybranych projektów badawczych. Część zajęć w ramach tego modułu odbywa się w języku angielskim.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
75 | 5 | zaliczenie | O |
|
45 | 3 | egzamin | O |
|
45 | 3 | egzamin | O |
|
75 | 6 | egzamin | O |
Zobacz informacje dodatkowe
Celem kursów wchodzących w skład modułu specjalizacyjnego Psychologia w praktyce klinicznej, terapeutycznej i sądowej jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i elementami praktyki psychologii klinicznej. Dobór kursów został dokonany z myślą o studentach, którzy planują w przyszłości zajmować się szeroko rozumianą pomocą psychologiczną, diagnozą i opiniowaniem. W skład modułu wchodzą kursy o charakterze wykładowym i konwersatoryjnym, które mają na celu zapoznanie uczestników z podstawowym terminami i koncepcjami stosowanymi w obszarze psychologii klinicznej oraz kursy o charakterze warsztatów praktycznych. Wszyscy studenci modułu zyskają szczegółową wiedzę z zakresu symptomatologii i uwarunkowań zaburzeń psychicznych a także ich różnicowania, diagnozy i metod leczenia. Na piątym roku studenci decydują się na jedną z dwóch specjalizacji: Psychoterapia lub Diagnoza i opiniowanie sądowe.
Psychoterapia - celem kursów wchodzących w zakres specjalizacji jest wprowadzenie studentów do teorii i praktyki psychoterapii. Jest ona dedykowana dla studentów, którzy w przyszłości zamierzają podjąć szkolenie z zakresu psychoterapii. Kursy przekazują wiedzę dotyczącą głównych nurtów teoretycznych i szkół psychoterapii: psychoanalizy, terapii psychodynamicznej, terapii behawioralno-poznawczej, terapii egzystencjalnej, terapii systemowej oraz psychoterapii dzieci i młodzieży. Uczestnictwo w wykładach, konwersatoriach i warsztatach pozwoli studentom na poznawanie własnych predyspozycji do uprawiana zawodu sychoterapeuty. Stanowi też okazję do refleksji nad możliwościami i ograniczeniami psychoterapii.
Diagnoza i opiniowanie sądowe - grupa zajęć z zakresu diagnozy i opiniowania sądowego mająca na celu przygotowanie studentów do praktyki diagnostycznej na potrzeby sądu i wyposażenie ich w wiedzę niezbędną w pracy psychologa opiniującego na potrzeby sądu. W ramach modułu studenci pozyskają wiedzę na temat: 1) podstaw psychologii sądowej, w tym psychologii penitencjarnej i śledczej z profilowaniem; 2) podstaw prawa niezbędnych do pracy biegłego psychologa; 3) psychopatologii zjawisk społecznych (takich, jak: sekty, przestępstwa seksualne, przemoc domowa, współuzależnienia); 4) psychologii moralności i psychologicznych uwarunkowań demoralizacji; 5) psychologii zeznań świadków (w tym specyfiki funkcjonowania pamięci autobiograficznej i zniekształceń pamięciowych); 6) metod przesłuchiwania i analizy jakości zeznań czy wyjaśnień; 7) oceny stanu psychicznego świadka pokrzywdzonego i sprawcy; 8) etycznych aspektów diagnozowania na potrzeby sądu; 9) specyfiki diagnozowania na potrzeby sporządzenia opinii sądowo-psychologicznej; 10) diagnozy neuropsychologicznej i seksuologicznej.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
60 | 6 | egzamin | O |
|
75 | 5 | zaliczenie | O |
|
60 | 6 | egzamin | O |
|
60 | 6 | egzamin | O |
Zobacz informacje dodatkowe
W ramach modułu specjalizacyjnego Psychologia zmiany zachowań: jednostka, grupa, organizacja podejmowane będą zagadnienia związane z identyfikacją, analizą oraz stymulowaniem szeroko rozumianych zmian psychologicznych i społecznych. Zmiana rozpatrywana będzie zarówno na poziomie indywidualnym (poznawczym, emocjonalnym, motywacyjnym, behawioralnym etc.), jak i na poziomie międzyludzkim i grupowym oraz na poziomie społeczno-kulturowym. Zagadnienia omawiane na kursach wchodzących w skład tego modułu będą dotyczyć psychologii zdrowia i jakości życia (tzw. well-being), psychologii pracy i organizacji oraz psychologii społecznej i międzykulturowej. W ramach modułu proponowane jest systemowe podejście do tematu zmiany psychologicznej, organizacyjnej i społecznej, koncentrujące się zarówno na jednostce, jak i na kontekście sytuacyjnym, w którym się znajduje dana osoba. Zdobyta wiedza ma służyć rozwijaniu praktycznych umiejętności projektowania treningów, szkoleń, interwencji, kampanii społecznych i innych narzędzi wspierających zmianę zachowań, zarówno indywidualnych, jak i społecznych.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
50 | - | - | O |
|
O | |||
Student wybiera z proponowanej przez Instytut Psychologii puli kilka kursów (w tym kurs w języku angielskim) za łączną liczbę co najmniej 24 ECTS. Lista kursów fakultatywnych oferowanych w kolejnych latach może ulec zmianie i jest każdorazowo zatwierdzana przez Radę Naukową Instytutu Psychologii oraz publikowana na stronie internetowej Instytutu. |
||||
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 4 | egzamin | F |
|
20 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 5 | egzamin | F |
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
20 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
15 | 2 | zaliczenie | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
Zobacz informacje dodatkowe
Od IV roku studiów student w pewnym stopniu sam decyduje o planie kształcenia, wybierając z oferty Instytutu Psychologii jeden z czterech modułów specjalizacyjnych. Moduły specjalizacyjne, które student może realizować w Instytucie Psychologii to: Psychologia edukacji; Psychologia w praktyce klinicznej, terapeutycznej i sądowej; Psychologia zmiany zachowań: jednostka, grupa, organizacja; Psychologia jako nauka. Plan realizacji kursów dla IV i V roku studiów opisany jest oddzielnie dla każdego modułu specjalizacyjnego. Student do ukończenia wybranego modułu specjalizacyjnego zobowiązany jest do zrealizowania wszystkich kursów obowiązkowych w ramach danego modułu oraz dodatkowo kursów fakultatywnych, za które w sumie na IV i V roku studiów uzyskać powinien minimum 24 ECTS. Lista kursów fakultatywnych oferowanych w kolejnych latach może ulec zmianie i jest każdorazowo zatwierdzana przez Radę Naukową Instytutu Psychologii oraz publikowana na stronie internetowej instytutu.
Do kursów obowiązkowych należy również realizowany w ciągu dwóch lat (IV i V rok) staż - praktyki zawodowe w ilości 275 godzin, za realizację którego student otrzymuje w sumie 10 ECTS (5 ECTS na roku IV oraz 5 ECTS na roku V). Do puli 275 godzin stażu wliczane są staż/praktyka psychologiczna realizowana w ramach wybranego modułu specjalizacyjnego (100 godzin) oraz staż/praktyka psychologiczna w wybranym przez siebie miejscu, innym niż to/te, w którym/których odbywano staż modułowy (w uzgodnieniu z opiekunem praktyk; 100 godzin), a także zajęcia praktyczne z Diagnozy psychologicznej (45 godzin warsztatów - 30 godzin w semestrze 8; 15 godzin w semestrze 9) oraz z Etyki zaawansowanej (30 godzin warsztatów - 15 godzin w semestrze 8; 15 godzin w semestrze 9). Student do pewnego stopnia sam reguluje tempo realizacji stażu. Dodatkowo w ramach modułu student ma obowiązek zrealizowania w sumie 550 godzin projektu badawczego, który obejmuje działania związane z przygotowywaniem pracy magisterskiej. Zaplanowane godziny obejmują udział w seminarium, konsultacje z promotorem, prowadzenie badań, zajęcia praktyczne w projekcie badawczym, innym niż badania przygotowane do pracy magisterskiej oraz pisanie pracy magisterskiej. Za przygotowywanie pracy (w tym udział w seminarium i/lub konsultacje z promotorem) student otrzymuje po 5 ECTS na IV i V roku studiów oraz dodatkowe 10 ECTS za przygotowanie i złożenie pracy magisterskiej.
W każdym z modułów specjalizacyjnych pojawią się tzw. kursy otwarte, które potencjalnie będą dostępne dla studentów spoza modułu. Co roku oferta takich kursów - w porozumieniu z koordynatorami modułów - będzie ogłaszana na stronie internetowej Instytutu Psychologii i uzależniona od wolnych miejsc. Część kursów oferowanych w ramach modułów specjalizacyjnych, ze względu na swój specjalistyczny charakter, osobom spoza modułu nie będzie oferowana.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
75 | 6 | egzamin | O |
|
80 | 6 | egzamin | O |
|
75 | - | - | O |
|
110 | 6 | egzamin | O |
Zobacz informacje dodatkowe
Moduł specjalizacyjny Psychologia edukacji przygotowuje do pracy w poradniach psychologicznych dla dzieci i młodzieży, szkołach, przedszkolach oraz innych placówkach oświatowych, a także ośrodkach pomocy psychologicznej dla dziecka i jego rodziny oraz placówkach zajmujących się wspomaganiem rozwoju osób dorosłych. Kursy proponowane w ramach modułu pozwalają rozszerzyć wiedzę o rozwoju człowieka i pokazać jej praktyczne zastosowanie w różnych dziedzinach życia. Dostarczają szczegółowej i specjalistycznej wiedzy o mechanizmach rozwoju i występujących zakłóceniach rozwoju. Pozwalają poznać rolę różnych środowisk wychowawczych oraz instytucji wspierających rozwój człowieka na różnych etapach jego życia. Proponują psychologiczną analizę problemów współczesnej szkoły i innych instytucji edukacyjnych. Wskazują na rolę szkoły jako środowiska wychowawczego i jej możliwości stymulowania rozwoju w różnych jego aspektach. Zapoznają z problemami dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych: dzieci szczególnie uzdolnionych oraz przejawiających różnego rodzaju zaburzenia w rozwoju. Ukazują rolę i zadania psychologa szkolnego oraz pozwalają na zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji przygotowujących do realizacji tych zadań. Wskazują na możliwości edukacji i wspomagania rozwoju człowieka dorosłego. Zapoznają z formami pracy i wspieraniem rozwoju osób w późnej dorosłości. Oferowane kursy przekazują ponadto postawową wiedzę o diagnozowaniu rozwoju, to jest o metodach i technikach badania rozwoju i jego zaburzeń. Pozwalają również na praktyczne zapoznanie się z tymi metodami oraz sposobami pracy o charakterze stymulująco-terapeutycznycm z dzieckiem i jego środowiskiem instytucjonalnym oraz człowiekiem dorosłym na różnych etapach jego rozwoju. Uwrażliwiają na kwestie etyczne w pracy z dziećmi i dorosłymi w placówkach udzielających pomocy psychologicznej i wspierających rozwój. Ukończenie modułu wiąże się z odbyciem praktyki w przedszkolu, szkole, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub placówce zajmującej się wspieraniem człowieka dorosłego i jego rozwoju.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
60 | 6 | egzamin | O |
|
75 | - | - | O |
|
45 | 4 | egzamin | O |
|
30 | 4 | egzamin | O |
|
45 | 4 | egzamin | O |
Zobacz informacje dodatkowe
Moduł specjalizacyjny Psychologia jako nauka składa się z kursów mających na celu przygotowanie studentów do przyszłego uprawiania nauki na poziomie doktorskim. Składa się z wykładu wprowadzającego oraz 13 kursów podzielonych na trzy kategorie. Pierwsza kategoria to kursy metodologiczne, obejmujące szkolenie w stosowaniu zaawansowanych procedur i modeli statystycznych. Druga kategoria to kursy warsztatowe, mające na celu rozwój umiejętności potrzebnych w pracy badawczej (pisanie prac naukowych i projektów badawczych, komunikowanie wyników badań). Trzecia kategoria to praktyka w postaci współudziału w realizacji trzech wybranych projektów badawczych. Część zajęć w ramach tego modułu odbywa się w języku angielskim.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
F | |||
Student jest zobowiązany do realizacji wszystkich kursów wchodzących w skład grupy |
||||
|
75 | 6 | egzamin | O |
|
75 | 6 | egzamin | O |
|
90 | 6 | egzamin | O |
|
75 | - | - | O |
|
F | |||
Student jest zobowiązany do realizacji wszystkich kursów wchodzących w skład grupy |
||||
|
75 | - | - | O |
|
90 | 6 | egzamin | O |
|
75 | 6 | egzamin | O |
|
75 | 6 | egzamin | O |
Zobacz informacje dodatkowe
Celem kursów wchodzących w skład modułu specjalizacyjnego Psychologia w praktyce klinicznej, terapeutycznej i sądowej jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i elementami praktyki psychologii klinicznej. Dobór kursów został dokonany z myślą o studentach, którzy planują w przyszłości zajmować się szeroko rozumianą pomocą psychologiczną, diagnozą i opiniowaniem. W skład modułu wchodzą kursy o charakterze wykładowym i konwersatoryjnym, które mają na celu zapoznanie uczestników z podstawowym terminami i koncepcjami stosowanymi w obszarze psychologii klinicznej oraz kursy o charakterze warsztatów praktycznych. Wszyscy studenci modułu zyskają szczegółową wiedzę z zakresu symptomatologii i uwarunkowań zaburzeń psychicznych a także ich różnicowania, diagnozy i metod leczenia. Na piątym roku studenci decydują się na jedną z dwóch specjalizacji: Psychoterapia lub Diagnoza i opiniowanie sądowe.
Psychoterapia - celem kursów wchodzących w zakres specjalizacji jest wprowadzenie studentów do teorii i praktyki psychoterapii. Jest ona dedykowana dla studentów, którzy w przyszłości zamierzają podjąć szkolenie z zakresu psychoterapii. Kursy przekazują wiedzę dotyczącą głównych nurtów teoretycznych i szkół psychoterapii: psychoanalizy, terapii psychodynamicznej, terapii behawioralno-poznawczej, terapii egzystencjalnej, terapii systemowej oraz psychoterapii dzieci i młodzieży. Uczestnictwo w wykładach, konwersatoriach i warsztatach pozwoli studentom na poznawanie własnych predyspozycji do uprawiana zawodu sychoterapeuty. Stanowi też okazję do refleksji nad możliwościami i ograniczeniami psychoterapii.
Diagnoza i opiniowanie sądowe - grupa zajęć z zakresu diagnozy i opiniowania sądowego mająca na celu przygotowanie studentów do praktyki diagnostycznej na potrzeby sądu i wyposażenie ich w wiedzę niezbędną w pracy psychologa opiniującego na potrzeby sądu. W ramach modułu studenci pozyskają wiedzę na temat: 1) podstaw psychologii sądowej, w tym psychologii penitencjarnej i śledczej z profilowaniem; 2) podstaw prawa niezbędnych do pracy biegłego psychologa; 3) psychopatologii zjawisk społecznych (takich, jak: sekty, przestępstwa seksualne, przemoc domowa, współuzależnienia); 4) psychologii moralności i psychologicznych uwarunkowań demoralizacji; 5) psychologii zeznań świadków (w tym specyfiki funkcjonowania pamięci autobiograficznej i zniekształceń pamięciowych); 6) metod przesłuchiwania i analizy jakości zeznań czy wyjaśnień; 7) oceny stanu psychicznego świadka pokrzywdzonego i sprawcy; 8) etycznych aspektów diagnozowania na potrzeby sądu; 9) specyfiki diagnozowania na potrzeby sporządzenia opinii sądowo-psychologicznej; 10) diagnozy neuropsychologicznej i seksuologicznej.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
65 | 6 | zaliczenie | O |
|
60 | 6 | egzamin | O |
|
75 | - | - | O |
|
75 | 6 | egzamin | O |
Zobacz informacje dodatkowe
W ramach modułu specjalizacyjnego Psychologia zmiany zachowań: jednostka, grupa, organizacja podejmowane będą zagadnienia związane z identyfikacją, analizą oraz stymulowaniem szeroko rozumianych zmian psychologicznych i społecznych. Zmiana rozpatrywana będzie zarówno na poziomie indywidualnym (poznawczym, emocjonalnym, motywacyjnym, behawioralnym etc.), jak i na poziomie międzyludzkim i grupowym oraz na poziomie społeczno-kulturowym. Zagadnienia omawiane na kursach wchodzących w skład tego modułu będą dotyczyć psychologii zdrowia i jakości życia (tzw. well-being), psychologii pracy i organizacji oraz psychologii społecznej i międzykulturowej. W ramach modułu proponowane jest systemowe podejście do tematu zmiany psychologicznej, organizacyjnej i społecznej, koncentrujące się zarówno na jednostce, jak i na kontekście sytuacyjnym, w którym się znajduje dana osoba. Zdobyta wiedza ma służyć rozwijaniu praktycznych umiejętności projektowania treningów, szkoleń, interwencji, kampanii społecznych i innych narzędzi wspierających zmianę zachowań, zarówno indywidualnych, jak i społecznych.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
50 | 15 | zaliczenie | O |
|
O | |||
Student wybiera z proponowanej przez Instytut Psychologii puli kilka kursów (w tym kurs w języku angielskim) za łączną liczbę co najmniej 24 ECTS. Lista kursów fakultatywnych oferowanych w kolejnych latach może ulec zmianie i jest każdorazowo zatwierdzana przez Radę Naukową Instytutu Psychologii oraz publikowana na stronie internetowej Instytutu. |
||||
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 4 | egzamin | F |
|
20 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 5 | egzamin | F |
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
20 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
45 | 5 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
15 | 2 | zaliczenie | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
|
30 | 3 | egzamin | F |
Zobacz informacje dodatkowe
Od IV roku studiów student w pewnym stopniu sam decyduje o planie kształcenia, wybierając z oferty Instytutu Psychologii jeden z czterech modułów specjalizacyjnych. Moduły specjalizacyjne, które student może realizować w Instytucie Psychologii to: Psychologia edukacji; Psychologia w praktyce klinicznej, terapeutycznej i sądowej; Psychologia zmiany zachowań: jednostka, grupa, organizacja; Psychologia jako nauka. Plan realizacji kursów dla IV i V roku studiów opisany jest oddzielnie dla każdego modułu specjalizacyjnego. Student do ukończenia wybranego modułu specjalizacyjnego zobowiązany jest do zrealizowania wszystkich kursów obowiązkowych w ramach danego modułu oraz dodatkowo kursów fakultatywnych, za które w sumie na IV i V roku studiów uzyskać powinien minimum 24 ECTS. Lista kursów fakultatywnych oferowanych w kolejnych latach może ulec zmianie i jest każdorazowo zatwierdzana przez Radę Naukową Instytutu Psychologii oraz publikowana na stronie internetowej instytutu.
Do kursów obowiązkowych należy również realizowany w ciągu dwóch lat (IV i V rok) staż - praktyki zawodowe w ilości 275 godzin, za realizację którego student otrzymuje w sumie 10 ECTS (5 ECTS na roku IV oraz 5 ECTS na roku V). Do puli 275 godzin stażu wliczane są staż/praktyka psychologiczna realizowana w ramach wybranego modułu specjalizacyjnego (100 godzin) oraz staż/praktyka psychologiczna w wybranym przez siebie miejscu, innym niż to/te, w którym/których odbywano staż modułowy (w uzgodnieniu z opiekunem praktyk; 100 godzin), a także zajęcia praktyczne z Diagnozy psychologicznej (45 godzin warsztatów - 30 godzin w semestrze 8; 15 godzin w semestrze 9) oraz z Etyki zaawansowanej (30 godzin warsztatów - 15 godzin w semestrze 8; 15 godzin w semestrze 9). Student do pewnego stopnia sam reguluje tempo realizacji stażu. Dodatkowo w ramach modułu student ma obowiązek zrealizowania w sumie 550 godzin projektu badawczego, który obejmuje działania związane z przygotowywaniem pracy magisterskiej. Zaplanowane godziny obejmują udział w seminarium, konsultacje z promotorem, prowadzenie badań, zajęcia praktyczne w projekcie badawczym, innym niż badania przygotowane do pracy magisterskiej oraz pisanie pracy magisterskiej. Za przygotowywanie pracy (w tym udział w seminarium i/lub konsultacje z promotorem) student otrzymuje po 5 ECTS na IV i V roku studiów oraz dodatkowe 10 ECTS za przygotowanie i złożenie pracy magisterskiej.
W każdym z modułów specjalizacyjnych pojawią się tzw. kursy otwarte, które potencjalnie będą dostępne dla studentów spoza modułu. Co roku oferta takich kursów - w porozumieniu z koordynatorami modułów - będzie ogłaszana na stronie internetowej Instytutu Psychologii i uzależniona od wolnych miejsc. Część kursów oferowanych w ramach modułów specjalizacyjnych, ze względu na swój specjalistyczny charakter, osobom spoza modułu nie będzie oferowana.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
90 | 6 | egzamin | O |
|
75 | 6 | egzamin | O |
|
75 | 5 | zaliczenie | O |
Zobacz informacje dodatkowe
Moduł specjalizacyjny Psychologia edukacji przygotowuje do pracy w poradniach psychologicznych dla dzieci i młodzieży, szkołach, przedszkolach oraz innych placówkach oświatowych, a także ośrodkach pomocy psychologicznej dla dziecka i jego rodziny oraz placówkach zajmujących się wspomaganiem rozwoju osób dorosłych. Kursy proponowane w ramach modułu pozwalają rozszerzyć wiedzę o rozwoju człowieka i pokazać jej praktyczne zastosowanie w różnych dziedzinach życia. Dostarczają szczegółowej i specjalistycznej wiedzy o mechanizmach rozwoju i występujących zakłóceniach rozwoju. Pozwalają poznać rolę różnych środowisk wychowawczych oraz instytucji wspierających rozwój człowieka na różnych etapach jego życia. Proponują psychologiczną analizę problemów współczesnej szkoły i innych instytucji edukacyjnych. Wskazują na rolę szkoły jako środowiska wychowawczego i jej możliwości stymulowania rozwoju w różnych jego aspektach. Zapoznają z problemami dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych: dzieci szczególnie uzdolnionych oraz przejawiających różnego rodzaju zaburzenia w rozwoju. Ukazują rolę i zadania psychologa szkolnego oraz pozwalają na zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji przygotowujących do realizacji tych zadań. Wskazują na możliwości edukacji i wspomagania rozwoju człowieka dorosłego. Zapoznają z formami pracy i wspieraniem rozwoju osób w późnej dorosłości. Oferowane kursy przekazują ponadto postawową wiedzę o diagnozowaniu rozwoju, to jest o metodach i technikach badania rozwoju i jego zaburzeń. Pozwalają również na praktyczne zapoznanie się z tymi metodami oraz sposobami pracy o charakterze stymulująco-terapeutycznycm z dzieckiem i jego środowiskiem instytucjonalnym oraz człowiekiem dorosłym na różnych etapach jego rozwoju. Uwrażliwiają na kwestie etyczne w pracy z dziećmi i dorosłymi w placówkach udzielających pomocy psychologicznej i wspierających rozwój. Ukończenie modułu wiąże się z odbyciem praktyki w przedszkolu, szkole, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub placówce zajmującej się wspieraniem człowieka dorosłego i jego rozwoju.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
60 | 4 | zaliczenie | O |
|
30 | 4 | egzamin | O |
|
75 | 5 | zaliczenie | O |
|
45 | 4 | egzamin | O |
Zobacz informacje dodatkowe
Moduł specjalizacyjny Psychologia jako nauka składa się z kursów mających na celu przygotowanie studentów do przyszłego uprawiania nauki na poziomie doktorskim. Składa się z wykładu wprowadzającego oraz 13 kursów podzielonych na trzy kategorie. Pierwsza kategoria to kursy metodologiczne, obejmujące szkolenie w stosowaniu zaawansowanych procedur i modeli statystycznych. Druga kategoria to kursy warsztatowe, mające na celu rozwój umiejętności potrzebnych w pracy badawczej (pisanie prac naukowych i projektów badawczych, komunikowanie wyników badań). Trzecia kategoria to praktyka w postaci współudziału w realizacji trzech wybranych projektów badawczych. Część zajęć w ramach tego modułu odbywa się w języku angielskim.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
F | |||
Student jest zobowiązany do realizacji wszystkich kursów wchodzących w skład grupy |
||||
|
90 | 6 | egzamin | O |
|
60 | 6 | egzamin | O |
|
75 | 5 | zaliczenie | O |
|
F | |||
Student jest zobowiązany do realizacji wszystkich kursów wchodzących w skład grupy |
||||
|
75 | 5 | zaliczenie | O |
|
90 | 6 | egzamin | O |
|
90 | 6 | egzamin | O |
Zobacz informacje dodatkowe
Celem kursów wchodzących w skład modułu specjalizacyjnego Psychologia w praktyce klinicznej, terapeutycznej i sądowej jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i elementami praktyki psychologii klinicznej. Dobór kursów został dokonany z myślą o studentach, którzy planują w przyszłości zajmować się szeroko rozumianą pomocą psychologiczną, diagnozą i opiniowaniem. W skład modułu wchodzą kursy o charakterze wykładowym i konwersatoryjnym, które mają na celu zapoznanie uczestników z podstawowym terminami i koncepcjami stosowanymi w obszarze psychologii klinicznej oraz kursy o charakterze warsztatów praktycznych. Wszyscy studenci modułu zyskają szczegółową wiedzę z zakresu symptomatologii i uwarunkowań zaburzeń psychicznych a także ich różnicowania, diagnozy i metod leczenia. Na piątym roku studenci decydują się na jedną z dwóch specjalizacji: Psychoterapia lub Diagnoza i opiniowanie sądowe.
Psychoterapia - celem kursów wchodzących w zakres specjalizacji jest wprowadzenie studentów do teorii i praktyki psychoterapii. Jest ona dedykowana dla studentów, którzy w przyszłości zamierzają podjąć szkolenie z zakresu psychoterapii. Kursy przekazują wiedzę dotyczącą głównych nurtów teoretycznych i szkół psychoterapii: psychoanalizy, terapii psychodynamicznej, terapii behawioralno-poznawczej, terapii egzystencjalnej, terapii systemowej oraz psychoterapii dzieci i młodzieży. Uczestnictwo w wykładach, konwersatoriach i warsztatach pozwoli studentom na poznawanie własnych predyspozycji do uprawiana zawodu sychoterapeuty. Stanowi też okazję do refleksji nad możliwościami i ograniczeniami psychoterapii.
Diagnoza i opiniowanie sądowe - grupa zajęć z zakresu diagnozy i opiniowania sądowego mająca na celu przygotowanie studentów do praktyki diagnostycznej na potrzeby sądu i wyposażenie ich w wiedzę niezbędną w pracy psychologa opiniującego na potrzeby sądu. W ramach modułu studenci pozyskają wiedzę na temat: 1) podstaw psychologii sądowej, w tym psychologii penitencjarnej i śledczej z profilowaniem; 2) podstaw prawa niezbędnych do pracy biegłego psychologa; 3) psychopatologii zjawisk społecznych (takich, jak: sekty, przestępstwa seksualne, przemoc domowa, współuzależnienia); 4) psychologii moralności i psychologicznych uwarunkowań demoralizacji; 5) psychologii zeznań świadków (w tym specyfiki funkcjonowania pamięci autobiograficznej i zniekształceń pamięciowych); 6) metod przesłuchiwania i analizy jakości zeznań czy wyjaśnień; 7) oceny stanu psychicznego świadka pokrzywdzonego i sprawcy; 8) etycznych aspektów diagnozowania na potrzeby sądu; 9) specyfiki diagnozowania na potrzeby sporządzenia opinii sądowo-psychologicznej; 10) diagnozy neuropsychologicznej i seksuologicznej.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
90 | 6 | egzamin | O |
|
60 | 6 | egzamin | O |
|
75 | 5 | zaliczenie | O |
Zobacz informacje dodatkowe
W ramach modułu specjalizacyjnego Psychologia zmiany zachowań: jednostka, grupa, organizacja podejmowane będą zagadnienia związane z identyfikacją, analizą oraz stymulowaniem szeroko rozumianych zmian psychologicznych i społecznych. Zmiana rozpatrywana będzie zarówno na poziomie indywidualnym (poznawczym, emocjonalnym, motywacyjnym, behawioralnym etc.), jak i na poziomie międzyludzkim i grupowym oraz na poziomie społeczno-kulturowym. Zagadnienia omawiane na kursach wchodzących w skład tego modułu będą dotyczyć psychologii zdrowia i jakości życia (tzw. well-being), psychologii pracy i organizacji oraz psychologii społecznej i międzykulturowej. W ramach modułu proponowane jest systemowe podejście do tematu zmiany psychologicznej, organizacyjnej i społecznej, koncentrujące się zarówno na jednostce, jak i na kontekście sytuacyjnym, w którym się znajduje dana osoba. Zdobyta wiedza ma służyć rozwijaniu praktycznych umiejętności projektowania treningów, szkoleń, interwencji, kampanii społecznych i innych narzędzi wspierających zmianę zachowań, zarówno indywidualnych, jak i społecznych.