
Religion as a source of conflict
Karta opisu przedmiotu
Informacje podstawowe
- Kierunek studiów
- Religioznawstwo – interdyscyplinarne studia nad religiami i kulturami świata
- Ścieżka
- -
- Jednostka organizacyjna
- Wydział Filozoficzny
- Poziom kształcenia
- drugiego stopnia
- Forma studiów
- studia stacjonarne
- Profil studiów
- ogólnoakademicki
- Obligatoryjność
- fakultatywny
- Cykl kształcenia
- 2024/25
- Kod przedmiotu
- UJ.WFzRELS.250.13799.24
- Języki wykładowe
- angielski
- Przedmiot powiązany z badaniami naukowymi
- Tak
- Dyscypliny
- Nauki o kulturze i religii
- Klasyfikacja ISCED
- 0221 Religia i teologia
- Kod USOS
- WFz.IR-2F/07, WFz.IR-2F/07
Prowadzący zajęcia
Aneta Czernatowicz-Kukuczka
Okresy
Semestr 1, Semestr 3
|
Forma weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się
zaliczenie na ocenę
Forma prowadzenia i godziny zajęć
konwersatorium:
30
|
Liczba punktów ECTS
4.0
|
Cele kształcenia dla przedmiotu
C1 | Rola religii jako czynnika prowokującego konflikty i przemoc jest przedmiotem intensywnych dyskusji od czasu wydarzeń z 11 września. Debata ta trwa nadal i pozostaje daleka od ostatecznych wniosków. Niniejszy kurs ma na celu wprowadzenie studentów w dyskusję na temat roli religii w konfliktach, ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy psychologicznej. Skoncentruje się przede wszystkim na podejściach opartych na danych empirycznych, które pozwalają zrozumieć, w jaki sposób religia wpływa na (nie)tolerancję oraz utrudnia relacje międzygrupowe. Po ukończeniu kursu studenci otrzymają obszerny przegląd obecnych teorii psychologicznych i badań dotyczących konfliktów motywowanych religijnie. Omówiona zostanie również praktyczna zastosowalność uzyskanych wyników w realnym świecie. |
Efekty uczenia się dla przedmiotu
Kod | Efekty w zakresie | Kierunkowe efekty uczenia się | Metody weryfikacji |
Wiedzy – Student zna i rozumie: | |||
W1 | to a great extent understands the relationship between religion and society, especially in the context of intergroup relations | REL_K2_W01 | zaliczenie na ocenę, esej |
W2 | has an in-depth knowledge and understanding of the main theoretical position of social studies on religion | REL_K2_W07 | zaliczenie na ocenę, esej |
Umiejętności – Student potrafi: | |||
U1 | acquires knowledge on his/her own and extends critical thinking skills in the area of social consequences of religiosity | REL_K2_U01 | esej |
Kompetencji społecznych – Student jest gotów do: | |||
K1 | is prepared to communicate in a competent and cultural fashion | REL_K2_K01 | zaliczenie na ocenę |
K2 | is able to use his/her knowledge of intergroup aspects of religion to diagnose and solve problems of contemporary world | REL_K2_K03 | zaliczenie na ocenę, esej |
Bilans punktów ECTS
Forma aktywności studenta | Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane rodzaje zajęć | |
konwersatorium | 30 | |
przygotowanie do zajęć | 45 | |
przygotowanie eseju | 30 | |
Łączny nakład pracy studenta |
Liczba godzin
105
|
ECTS
4.0
|
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut
Treści programowe
Lp. | Treści programowe | Efekty uczenia się dla przedmiotu |
1. |
Religion as social identity |
W1, W2, U1, K1, K2 |
2. |
Religion and (in)tolerance |
W1, W2, U1, K1, K2 |
3. |
Religiously motivated aggression |
W1, W2, U1, K1, K2 |
4. |
The role of religion in deradicalizaction |
W1, W2, U1, K1, K2 |
5. |
Agression towards religious minorities |
W1, W2, U1, K1, K2 |
Informacje rozszerzone
Metody nauczania :
metoda sytuacyjna, wykład konwersatoryjny, dyskusja, konsultacje
Rodzaj zajęć | Formy zaliczenia | Warunki zaliczenia przedmiotu |
---|---|---|
konwersatorium | zaliczenie na ocenę, esej | Classroom participation (20%), comments on the readings (30%), final paper (50%). |
Literatura
Obowiązkowa- Clarke, S., Powell, R., Savulescu, J. (red.) (2013). Religion, Intolerance and Conflict. A Scientific and conceptual investigation. Oxford University Press.
- Vail, K.E., Routledge, C. (red.) (2020). The Science of Religion, Spirituality and Existentialism. Academic Press.
- Kruglanski, A. W., Gelfand, M. J., Bélanger, J. J., Sheveland, A., Hetiarachchi, M., & Gunaratna, R. (2014). The psychology of radicalization and deradicalization: How significance quest impacts violent extremism. Political Psychology, 35, 69-93.
- Saroglou, V. (Ed.). (2013). Religion, personality, and social behavior. Psychology Press.