pl en
pl
Religion as a source of conflict
Karta opisu przedmiotu

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Religioznawstwo – interdyscyplinarne studia nad religiami i kulturami świata
Ścieżka
-
Jednostka organizacyjna
Wydział Filozoficzny
Poziom kształcenia
drugiego stopnia
Forma studiów
studia stacjonarne
Profil studiów
ogólnoakademicki
Obligatoryjność
fakultatywny
Cykl kształcenia
2024/25
Kod przedmiotu
UJ.WFzRELS.250.13799.24
Języki wykładowe
angielski
Przedmiot powiązany z badaniami naukowymi
Tak
Dyscypliny
Nauki o kulturze i religii
Klasyfikacja ISCED
0221 Religia i teologia
Kod USOS
WFz.IR-2F/07, WFz.IR-2F/07
Koordynator przedmiotu
Aneta Czernatowicz-Kukuczka
Prowadzący zajęcia
Aneta Czernatowicz-Kukuczka
Okresy
Semestr 1, Semestr 3
Forma weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się
zaliczenie na ocenę
Forma prowadzenia i godziny zajęć
konwersatorium: 30
Liczba punktów ECTS
4.0

Cele kształcenia dla przedmiotu

C1 Rola religii jako czynnika prowokującego konflikty i przemoc jest przedmiotem intensywnych dyskusji od czasu wydarzeń z 11 września. Debata ta trwa nadal i pozostaje daleka od ostatecznych wniosków. Niniejszy kurs ma na celu wprowadzenie studentów w dyskusję na temat roli religii w konfliktach, ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy psychologicznej. Skoncentruje się przede wszystkim na podejściach opartych na danych empirycznych, które pozwalają zrozumieć, w jaki sposób religia wpływa na (nie)tolerancję oraz utrudnia relacje międzygrupowe. Po ukończeniu kursu studenci otrzymają obszerny przegląd obecnych teorii psychologicznych i badań dotyczących konfliktów motywowanych religijnie. Omówiona zostanie również praktyczna zastosowalność uzyskanych wyników w realnym świecie.

Efekty uczenia się dla przedmiotu

Kod Efekty w zakresie Kierunkowe efekty uczenia się Metody weryfikacji
Wiedzy – Student zna i rozumie:
W1 to a great extent understands the relationship between religion and society, especially in the context of intergroup relations REL_K2_W01 zaliczenie na ocenę, esej
W2 has an in-depth knowledge and understanding of the main theoretical position of social studies on religion REL_K2_W07 zaliczenie na ocenę, esej
Umiejętności – Student potrafi:
U1 acquires knowledge on his/her own and extends critical thinking skills in the area of social consequences of religiosity REL_K2_U01 esej
Kompetencji społecznych – Student jest gotów do:
K1 is prepared to communicate in a competent and cultural fashion REL_K2_K01 zaliczenie na ocenę
K2 is able to use his/her knowledge of intergroup aspects of religion to diagnose and solve problems of contemporary world REL_K2_K03 zaliczenie na ocenę, esej

Bilans punktów ECTS

Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin* przeznaczonych na zrealizowane rodzaje zajęć
konwersatorium 30
przygotowanie do zajęć 45
przygotowanie eseju 30
Łączny nakład pracy studenta
Liczba godzin
105
ECTS
4.0

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut

Treści programowe

Lp. Treści programowe Efekty uczenia się dla przedmiotu
1.

Religion as social identity 

W1, W2, U1, K1, K2
2.

Religion and (in)tolerance 

W1, W2, U1, K1, K2
3.

Religiously motivated aggression 

W1, W2, U1, K1, K2
4.

The role of religion in deradicalizaction 

W1, W2, U1, K1, K2
5.

Agression towards religious minorities 

W1, W2, U1, K1, K2

Informacje rozszerzone

Metody nauczania :

metoda sytuacyjna, wykład konwersatoryjny, dyskusja, konsultacje

Rodzaj zajęć Formy zaliczenia Warunki zaliczenia przedmiotu
konwersatorium zaliczenie na ocenę, esej Classroom participation (20%), comments on the readings (30%), final paper (50%).

Literatura

Obowiązkowa
  1. Clarke, S., Powell, R., Savulescu, J. (red.) (2013). Religion, Intolerance and Conflict. A Scientific and conceptual investigation. Oxford University Press.
  2. Vail, K.E., Routledge, C. (red.) (2020). The Science of Religion, Spirituality and Existentialism. Academic Press.
  3. Kruglanski, A. W., Gelfand, M. J., Bélanger, J. J., Sheveland, A., Hetiarachchi, M., & Gunaratna, R. (2014). The psychology of radicalization and deradicalization: How significance quest impacts violent extremism. Political Psychology, 35, 69-93.
Dodatkowa
  1. Saroglou, V. (Ed.). (2013). Religion, personality, and social behavior. Psychology Press.