Basic information
Faculty name: |
Faculty of Philosophy |
Major name: |
Pedagogy |
Level: |
second cycle |
Profile: |
General academic |
Form: |
full-time degree programme |
Language of study: |
polish |
Leading discipline:
Education
Programme
ISCED classification:
0111
Number of semesters:
4
Professional title awarded to graduates:
magister
Description of the program implementation
Program realizowany jest przez 4 semestry w trybie studiów stacjonarnych II stopnia. Umożliwia pogłębienie wiedzy ogólnopedagogicznej (humanistycznej, społecznej i nauk o zdrowiu) oraz wiedzy z zakresu pedagogiki społeczno-opiekuńczej, animacji społeczno-kulturowej i pedagogiki resocjalizacyjnej ukierunkowanej na kształtowanie, rozwijanie i pogłębianie kwalifikacji i kompetencji pedagoga. Dodatkowo, w zależności od wybranej specjalności student dokonuje wyboru jednej ze scieżek umozliwiajacych pogłębienie wiedzy, umiejetności i rozwinięcie dodatkowych kompetencji w wybranym przez siebie obszarze działań pedagogicznych. Student realizujący specjalność pedagogika społeczno opiekuńcza może wybrać na II roku jedną z dwóch proponowanych ścieżek: Pedagogika rodziny lub Gerontopedagogika, przy czym w ramach ścieżki Gerontopedagogika realizuje 40 godz. praktyki zawodowej. Na specjalności Animacja społeczno-kulturowa student na I roku może wybrać jedną z dwóch proponowanych ścieżek: Animator kultury w środowisku lokalnym lub Metody wspierania uczestnictwa w kulturze. Student realizujący specjalność Pedagogika resocjalizacyjna może wybrać jedną z dwóch proponowanych scieżek zarówno na I, jak i na II roku studiów; na roku I do wyboru są ścieżki: Diagnoza i terapia pedagogiczna lub Wspieranie zdolności i procesów twórczych w edukacji, na II roku do wyboru są ścieżki:: Resocjalizacja kreująca lub Wybrane zagadnienia terapii uzależnień.
Graduation
Przedłożenie pracy dyplomowej i uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu dyplomowego
a) przedmiot Lektorat z języka obcego jest przedmiotem obligatoryjnym ale fakultatywny jest wybór rodzaju języka obcego; b) Wychowanie fizyczne jest obligatoryjne ale fakultatywny pozostaje wybór grupy/rodzju aktywności fizycznej; c)Przedmiot w języku obcym jest przedmiotem obligatoryjnym ale fakultatywny jest wybór rodzaju języka obcego; d) Seminarium dyplomowe jest obligatoryjne ale pozostaje wybór grupy seminaryjnej ze względu na realizowaną specjalność oraz wybór promotora spośród osób je prowadzących ze względu na proponowaną tematykę seminariów. Student jest zobowiązany (obligatoryjnie) do wyboru jednej z trzech grup przedmiotów fakultatywnych - specjalności w wymiarze 735 godz., za realizację których uzyskuje 72 ECTS : pedagogika społeczno-opiekuńcza lub animacja społeczno-kulturowa lub pedagogika resocjalizacyjna. Ponadto w ramach wybranej specjalności student jest zobowiązany (obligatoryjnie) do wyboru jednej z dwóch grup przedmiotów fakultatywnych - ścieżek w wymiarze 90 godz. i 9 ECTS.
Dyskursy we współczesnej pedagogice
|
20
|
2
|
graded credit
|
O |
Metodologia badań w pedagogice
|
30
|
3
|
exam
|
O |
|
4
|
-
|
assessment
|
O |
Specialist Seminar
|
30
|
-
|
assessment
|
O |
Przedmiot w języku obcym (do wyboru)
|
30
|
3
|
graded credit
|
O |
Foreign language course
|
|
|
|
O |
Student realizuje jeden przedmiot
|
English for Pedagogy B2+
|
30
|
-
|
graded credit
|
F |
English for Pedagogy C1+
|
30
|
-
|
graded credit
|
F |
Na I roku należy wybrać jedną z dwóch proponowanych ścieżek: Animator kultury w środowisku lokalnym lub Metody wspierania uczestnictwa w kulturze. Student jest zobligowany do realizacji 735 godz. i 72 ECTS.
Współczesne teorie kultury
|
50
|
3
|
exam
|
O |
Prawne podstawy działalności społeczno-kulturalnej
|
30
|
3
|
graded credit
|
O |
Polityka kulturalna i uczestnictwo w kulturze
|
45
|
3
|
exam
|
O |
Public Relations w działalności kulturalnej
|
30
|
3
|
assessment
|
O |
Finansowanie działalności kulturalnej
|
20
|
2
|
assessment
|
O |
Na II roku studiów należy wybrać jedną z dwóch proponowanych ścieżek: Pedagogika rodziny lub Gerontopedagogika; w ramach ścieżki Gerontopedagogika student realizuje 40 godz. praktyki zawodowej. Student jest zobligowany do realizacji 735 godz. i 72 ECTS.
Psychologiczne aspekty opieki i wsparcia
|
20
|
2
|
assessment
|
O |
Etyczne aspekty opieki i wsparcia
|
15
|
2
|
assessment
|
O |
Współczesne tendencje w opiece nad dziećmi i młodzieżą w Polsce i na świecie
|
20
|
2
|
assessment
|
O |
Polityka społeczna i elementy pracy socjalnej
|
30
|
3
|
exam
|
O |
Komunikacja interpersonalna – poziom zaawansowany
|
20
|
2
|
graded credit
|
O |
Biomedyczne aspekty starzenia się i starości
|
20
|
2
|
graded credit
|
O |
Psychologiczne aspekty starzenia się i starości
|
20
|
2
|
assessment
|
O |
Środowisko wychowawcze rodziny współczesnej
|
20
|
2
|
assessment
|
O |
Formy opieki zastępczej nad dziećmi
|
30
|
2
|
assessment
|
O |
Rodzina w perspektywie interdyscyplinarnej
|
30
|
3
|
graded credit
|
O |
Na I roku studiów należy wybrać jedną z dwóch ścieżek: Diagnoza i terapia pedagogiczna lub Wspieranie zdolności i procesów twórczych w edukacji. Na II roku należy także wybrać jedną z dwóch ścieżek: Resocjalizacja kreująca lub Wybrane zagadnienia terapii uzależnień. Student jest zobligowany do realizacji 735 godz. i 72 ECTS.
Koncepcje i systemy profilaktyki społecznej
|
30
|
3
|
exam
|
O |
Edukacja zdrowotna
|
30
|
2
|
graded credit
|
O |
Prawo i polityka karna
|
30
|
3
|
exam
|
O |
Koncepcje i systemy resocjalizacji
|
30
|
3
|
exam
|
O |
Wybrane zagadnienia patologii społecznej
|
30
|
3
|
exam
|
O |
Zarządzanie ryzykiem powtórnej przestępczości
|
30
|
3
|
exam
|
O |
a) przedmiot Lektorat z języka obcego jest przedmiotem obligatoryjnym ale fakultatywny jest wybór rodzaju języka obcego; b) Wychowanie fizyczne jest obligatoryjne ale fakultatywny pozostaje wybór grupy/rodzju aktywności fizycznej; c)Przedmiot w języku obcym jest przedmiotem obligatoryjnym ale fakultatywny jest wybór rodzaju języka obcego; d) Seminarium dyplomowe jest obligatoryjne ale pozostaje wybór grupy seminaryjnej ze względu na realizowaną specjalność oraz wybór promotora spośród osób je prowadzących ze względu na proponowaną tematykę seminariów. Student jest zobowiązany (obligatoryjnie) do wyboru jednej z trzech grup przedmiotów fakultatywnych - specjalności w wymiarze 735 godz., za realizację których uzyskuje 72 ECTS : pedagogika społeczno-opiekuńcza lub animacja społeczno-kulturowa lub pedagogika resocjalizacyjna. Ponadto w ramach wybranej specjalności student jest zobowiązany (obligatoryjnie) do wyboru jednej z dwóch grup przedmiotów fakultatywnych - ścieżek w wymiarze 90 godz. i 9 ECTS.
Filozofia edukacji
|
30
|
3
|
exam
|
O |
Metody, techniki i narzędzia w badaniach teoretycznych i empirycznych
|
30
|
3
|
assessment
|
O |
Specialist Seminar
|
30
|
10
|
assessment
|
O |
Foreign language course
|
|
|
|
O |
Student realizuje jeden przedmiot
|
English for Pedagogy B2+
|
30
|
4
|
exam
|
F |
English for Pedagogy C1+
|
30
|
4
|
exam
|
F |
Na I roku należy wybrać jedną z dwóch proponowanych ścieżek: Animator kultury w środowisku lokalnym lub Metody wspierania uczestnictwa w kulturze. Student jest zobligowany do realizacji 735 godz. i 72 ECTS.
Wspólnota w społeczeństwie nowoczesnym
|
50
|
3
|
exam
|
O |
Główne nurty w teatrze współczesnym
|
30
|
3
|
exam
|
O |
Edukacja muzealna - wybrane aspekty
|
30
|
3
|
exam
|
O |
Animator kultury w środowisku lokalnym - ścieżka I do wyboru
|
|
|
|
F |
Student wybiera trzy przedmioty w ramach ścieżki I
|
Praca w środowisku metodami teatralnymi
|
30
|
3
|
graded credit
|
O |
Budowanie projektu animacyjnego w środowisku lokalnym
|
30
|
3
|
graded credit
|
O |
Animator muzealny w środowisku lokalnym
|
30
|
3
|
assessment
|
O |
Metody wspierania uczestnictwa w kulturze - ścieżka II do wyboru
|
|
|
|
F |
Student wybiera trzy przedmioty w ramach ścieżki II
|
Organizacja partycypacyjnych działań teatralnych
|
30
|
3
|
graded credit
|
O |
Budowanie projektu wspierającego uczestnictwo w kulturze
|
30
|
3
|
assessment
|
O |
Partycypacja w kulturze muzealnej
|
30
|
3
|
assessment
|
O |
Na II roku studiów należy wybrać jedną z dwóch proponowanych ścieżek: Pedagogika rodziny lub Gerontopedagogika; w ramach ścieżki Gerontopedagogika student realizuje 40 godz. praktyki zawodowej. Student jest zobligowany do realizacji 735 godz. i 72 ECTS.
Organizacja i zarządzanie w działalności społeczno-opiekuńczej
|
30
|
3
|
exam
|
O |
Edukacja obywatelska
|
15
|
1
|
assessment
|
O |
Osoba starsza w społeczeństwie
|
20
|
2
|
assessment
|
O |
Egzystencjalny wymiar starości
|
15
|
2
|
graded credit
|
O |
Projektowanie badań – procedury ilościowe i jakościowe
|
15
|
2
|
assessment
|
O |
Na I roku studiów należy wybrać jedną z dwóch ścieżek: Diagnoza i terapia pedagogiczna lub Wspieranie zdolności i procesów twórczych w edukacji. Na II roku należy także wybrać jedną z dwóch ścieżek: Resocjalizacja kreująca lub Wybrane zagadnienia terapii uzależnień. Student jest zobligowany do realizacji 735 godz. i 72 ECTS.
Podstawy psychologii sądowej
|
30
|
3
|
graded credit
|
O |
Diagnoza w resocjalizacji
|
30
|
3
|
exam
|
O |
Kompetencje międzykulturowe w pracy profilaktyczno-resocjalizacyjnej
|
30
|
3
|
graded credit
|
O |
Mediacje
|
15
|
2
|
graded credit
|
O |
Diagnoza i terapia pedagogiczna - ścieżka I do wyboru
|
|
|
|
F |
Student wybiera 3 przedmioty w ramach ścieżki I
|
Praca w klasach terapeutycznych i integracyjnych
|
15
|
1
|
assessment
|
O |
Modele wsparcia dziecka z zaburzeniami psychicznymi
|
15
|
2
|
graded credit
|
O |
Elementy treningu zastępowania agresji
|
15
|
1
|
graded credit
|
O |
Wspieranie zdolności i procesów twórczych w edukacji - ścieżka II do wyboru
|
|
|
|
F |
Student wybiera 3 przedmioty w ramach ścieżki II
|
Pedagogika twórczości
|
15
|
1
|
assessment
|
O |
Kształcenie i wspieranie uczniów zdolnych
|
15
|
2
|
assessment
|
O |
Pedagogika zabawy
|
15
|
1
|
graded credit
|
O |
a) przedmiot Lektorat z języka obcego jest przedmiotem obligatoryjnym ale fakultatywny jest wybór rodzaju języka obcego; b) Wychowanie fizyczne jest obligatoryjne ale fakultatywny pozostaje wybór grupy/rodzju aktywności fizycznej; c)Przedmiot w języku obcym jest przedmiotem obligatoryjnym ale fakultatywny jest wybór rodzaju języka obcego; d) Seminarium dyplomowe jest obligatoryjne ale pozostaje wybór grupy seminaryjnej ze względu na realizowaną specjalność oraz wybór promotora spośród osób je prowadzących ze względu na proponowaną tematykę seminariów. Student jest zobowiązany (obligatoryjnie) do wyboru jednej z trzech grup przedmiotów fakultatywnych - specjalności w wymiarze 735 godz., za realizację których uzyskuje 72 ECTS : pedagogika społeczno-opiekuńcza lub animacja społeczno-kulturowa lub pedagogika resocjalizacyjna. Ponadto w ramach wybranej specjalności student jest zobowiązany (obligatoryjnie) do wyboru jednej z dwóch grup przedmiotów fakultatywnych - ścieżek w wymiarze 90 godz. i 9 ECTS.
Elementy statystyki
|
15
|
2
|
exam
|
O |
Opracowywanie danych ilościowych
|
30
|
2
|
assessment
|
O |
Opracowywanie danych jakościowych
|
15
|
2
|
graded credit
|
O |
Tożsamość pedagoga
|
15
|
2
|
exam
|
O |
Seminarium dyplomowe 2
|
30
|
-
|
assessment
|
O |
Na I roku należy wybrać jedną z dwóch proponowanych ścieżek: Animator kultury w środowisku lokalnym lub Metody wspierania uczestnictwa w kulturze. Student jest zobligowany do realizacji 735 godz. i 72 ECTS.
Pedagogika kultury i jej współczesne implikacje
|
20
|
3
|
assessment
|
O |
Edukacja artystyczna
|
20
|
3
|
assessment
|
O |
Edukacja międzykulturowa w pracy animatora
|
20
|
3
|
assessment
|
O |
Dom kultury – polskie i zagraniczne doświadczenia
|
20
|
3
|
graded credit
|
O |
Funkcjonowanie środowiskowych instytucji kultury
|
30
|
3
|
assessment
|
O |
Pedagogika teatralna z elementami warsztatu kompetencji teatralnych
|
30
|
3
|
graded credit
|
O |
Edukacja na rzecz dziedzictwa kulturowego
|
30
|
3
|
exam
|
O |
Dziedzictwo kulturowe, jego ochrona i upowszechnianie
|
30
|
3
|
assessment
|
O |
Na II roku studiów należy wybrać jedną z dwóch proponowanych ścieżek: Pedagogika rodziny lub Gerontopedagogika; w ramach ścieżki Gerontopedagogika student realizuje 40 godz. praktyki zawodowej. Student jest zobligowany do realizacji 735 godz. i 72 ECTS.
Profilaktyka zaburzeń w zachowaniu dzieci i młodzieży
|
40
|
4
|
exam
|
O |
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia
|
30
|
3
|
exam
|
O |
Współczesne zagadnienia z pedagogiki specjalnej
|
30
|
2
|
exam
|
O |
Ochrona praw dziecka i rodziny – perspektywa porównawcza
|
15
|
2
|
assessment
|
O |
Elementy mediacji
|
20
|
2
|
graded credit
|
O |
Diagnozowanie w działalności społeczno-opiekuńczej
|
50
|
4
|
exam
|
O |
Podstawy badań ewaluacyjnych w pedagogice społeczno-opiekuńczej
|
20
|
2
|
assessment
|
O |
Pedagogika rodziny - ścieżka I do wyboru
|
|
|
|
F |
Student wybiera 5 przedmiotów w ramach ścieżki I
|
Wprowadzenie do terapii rodziny
|
20
|
2
|
assessment
|
O |
Poradnictwo rodzinne
|
20
|
2
|
graded credit
|
O |
Metodyka pracy asystenta rodzinnego
|
20
|
2
|
assessment
|
O |
Biologiczne aspekty rodzicielstwa
|
15
|
2
|
graded credit
|
O |
Wprowadzenie do pedagogiki prenatalnej
|
15
|
1
|
graded credit
|
O |
Gerontopedagogika - scieżka II do wyboru
|
|
|
|
F |
Student wybiera 5 przedmiotów w ramach ścieżki II
|
Podstawy funkcjonowania instytucji opieki i wsparcia dla osób starszych
|
20
|
2
|
assessment
|
O |
Metodyka pracy społeczno-opiekuńczej z seniorami w placówkach opieki stacjonarnej i w środowisku
|
30
|
4
|
graded credit
|
O |
Praktyka hospitacyjna w placówkach opieki nad seniorami
|
10
|
1
|
assessment
|
O |
Na I roku studiów należy wybrać jedną z dwóch ścieżek: Diagnoza i terapia pedagogiczna lub Wspieranie zdolności i procesów twórczych w edukacji. Na II roku należy także wybrać jedną z dwóch ścieżek: Resocjalizacja kreująca lub Wybrane zagadnienia terapii uzależnień. Student jest zobligowany do realizacji 735 godz. i 72 ECTS.
Elementy psychoterapii dzieci i młodzieży
|
30
|
3
|
exam
|
O |
Socjoterapia
|
45
|
4
|
assessment
|
O |
Podstawy interwencji kryzysowej
|
30
|
3
|
graded credit
|
O |
Samopomoc w resojalizacji
|
30
|
3
|
assessment
|
O |
Pedagogika szkolna
|
15
|
2
|
exam
|
O |
Badania eksperymentalne
|
30
|
3
|
assessment
|
O |
Metody badań jakościowych w pedagogice resocjalizacyjnej
|
30
|
3
|
assessment
|
O |
Analiza danych zastanych i przegląd systematyczny
|
45
|
4
|
assessment
|
O |
a) przedmiot Lektorat z języka obcego jest przedmiotem obligatoryjnym ale fakultatywny jest wybór rodzaju języka obcego; b) Wychowanie fizyczne jest obligatoryjne ale fakultatywny pozostaje wybór grupy/rodzju aktywności fizycznej; c)Przedmiot w języku obcym jest przedmiotem obligatoryjnym ale fakultatywny jest wybór rodzaju języka obcego; d) Seminarium dyplomowe jest obligatoryjne ale pozostaje wybór grupy seminaryjnej ze względu na realizowaną specjalność oraz wybór promotora spośród osób je prowadzących ze względu na proponowaną tematykę seminariów. Student jest zobowiązany (obligatoryjnie) do wyboru jednej z trzech grup przedmiotów fakultatywnych - specjalności w wymiarze 735 godz., za realizację których uzyskuje 72 ECTS : pedagogika społeczno-opiekuńcza lub animacja społeczno-kulturowa lub pedagogika resocjalizacyjna. Ponadto w ramach wybranej specjalności student jest zobowiązany (obligatoryjnie) do wyboru jednej z dwóch grup przedmiotów fakultatywnych - ścieżek w wymiarze 90 godz. i 9 ECTS.
Kompetencje relacyjne pedagoga
|
15
|
2
|
assessment
|
O |
Seminarium dyplomowe 2
|
30
|
10
|
assessment
|
O |
Na I roku należy wybrać jedną z dwóch proponowanych ścieżek: Animator kultury w środowisku lokalnym lub Metody wspierania uczestnictwa w kulturze. Student jest zobligowany do realizacji 735 godz. i 72 ECTS.
Edukacja dorosłych
|
20
|
3
|
exam
|
O |
Społeczne funkcjonowanie osób z zaburzeniami rozwojowymi
|
15
|
2
|
assessment
|
O |
Społeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością
|
30
|
2
|
assessment
|
O |
Partycypacja obywatelska
|
45
|
3
|
exam
|
O |
Organizowanie społeczności lokalnej
|
30
|
3
|
graded credit
|
O |
Przedsiębiorczość społeczna i rewitalizacja
|
20
|
3
|
graded credit
|
O |
Na II roku studiów należy wybrać jedną z dwóch proponowanych ścieżek: Pedagogika rodziny lub Gerontopedagogika; w ramach ścieżki Gerontopedagogika student realizuje 40 godz. praktyki zawodowej. Student jest zobligowany do realizacji 735 godz. i 72 ECTS.
Patologie i dysfunkcje życia małżeńskiego i rodzinnego – rodzina ryzyka
|
40
|
3
|
exam
|
O |
Aktywizacja społeczno-kulturowa osób starszych
|
15
|
2
|
assessment
|
O |
Andragogika
|
30
|
2
|
graded credit
|
O |
Analiza i interpretacja danych ilościowych
|
20
|
3
|
assessment
|
O |
Analiza i interpretacja danych jakościowych
|
15
|
2
|
assessment
|
O |
Gerontopedagogika - scieżka II do wyboru
|
|
|
|
F |
Student wybiera 5 przedmiotów w ramach ścieżki II
|
Praktyka asystencka ciągła w placówkach opieki stacjonarnej dla seniorów
|
15
|
1
|
assessment
|
O |
Praktyka asystencka ciągła w placówkach opieki środowiskowej dla seniorów
|
15
|
1
|
graded credit
|
O |
Na I roku studiów należy wybrać jedną z dwóch ścieżek: Diagnoza i terapia pedagogiczna lub Wspieranie zdolności i procesów twórczych w edukacji. Na II roku należy także wybrać jedną z dwóch ścieżek: Resocjalizacja kreująca lub Wybrane zagadnienia terapii uzależnień. Student jest zobligowany do realizacji 735 godz. i 72 ECTS.
Elementy oddziaływań terapeutycznych w resocjalizacji
|
30
|
3
|
assessment
|
O |
Ewaluacja programów terapeutycznych
|
30
|
3
|
assessment
|
O |
Specyfika oddziaływań terapeutycznych w uzależnieniach chemicznych i czynnościowych
|
45
|
4
|
exam
|
O |
Resocjalizacja kreująca - ścieżka III do wyboru
|
|
|
|
F |
Student wybiera 3 przedmioty w ramach ścieżki III
|
Podstawy twórczej resocjalizacji
|
15
|
1
|
graded credit
|
O |
Drama w resocjalizacji
|
15
|
2
|
graded credit
|
O |
Programy profilaktyczne i resocjalizacyjne oparte na podejściu kreującym
|
15
|
2
|
graded credit
|
O |
Wybrane zagadnienia terapii uzależnień - ścieżka IV do wyboru
|
|
|
|
F |
Student wybiera 3 przedmioty w ramach ścieżki IV
|
Zapobieganie nawrotom w uzależnieniu
|
15
|
2
|
assessment
|
O |
Specyficzne grupy w terapii uzależnień
|
15
|
2
|
assessment
|
O |
Redukcja szkód w psychoterapii
|
15
|
1
|
assessment
|
O |