Special Pedagogy
Basic information
Faculty name: | Faculty of Philosophy |
Major name: | Special Pedagogy |
Level: | long cycle |
Profile: | General academic |
Form: | full-time degree programme |
Language of study: | polish |
Programme
Description of the program implementation
Na I roku studiów na kierunku "Pedagogika specjalna" w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej realizowane są zajęcia z przedmiotów ogólnopedagogicznych oraz przedmioty z zakresu filozofii, psychologii, nauk socjologicznych i nauk o zdrowiu dające podbudowę wiedzy pedagogicznej. Ponadto studenci na I roku realizują zajęcia z wychowania fizycznego, a na II oraz III roku lektorat z języka obcego nowożytnego.
Począwszy od II roku studenci realizują przedmioty z zakresu kształcenia kierunkowego obejmujące: przygotowanie merytoryczne, przygotowanie psychologiczne do pracy z dziećmi i młodzieży z potrzebą kształcenia specjalnego; przygotowanie pedagogiczne do pracy z dziećmi i młodzieży z potrzebami kształcenia specjalnego, przygotowanie pedagogiczne do pracy z osobami dorosłymi z niepełnosprawnościami, dydaktyka specjalna, diagnostyka w pedagogice specjalnej. Równolegle studenci realizują zajęcia z zakresu edukacji włączającej oraz przygotowania specjalizacyjnego.
Począwszy od III roku studenci realizują przedmioty fakultatywne, ujęte jako grupy przedmiotów obejmujące przygotowanie: specjalizacyjne - merytoryczne; specjalizacyjne - dydaktyczno-metodyczne. W przypadku przedmiotów fakultatywnych ujętych w grupach przedmiotów student wybierać będzie z danej grupy określoną w planie na dany semestr ich liczbę. Ponadto studenci na IV i V roku mają możliwość realizacji wykładów monograficznych, które na są profilowane pod kątem przygotowania specjalizacyjnego - merytorycznego.
W przypadku przedmiotów fakultatywnych i wykładów monograficznych studenci będą mieli możliwość wyboru realizowanego przedmiotu z listy, aktualizowanej w każdym roku akademickim. Lista ta będzie zawierała dwukrotnie większą ilość propozycji do wyboru niż wynika to z koniecznej do zrealizowania w danym semestrze liczby zajęć danego typu.
Na IV oraz V roku studenci dokonują wyboru przedmiotu prowadzonego w języku obcym, którego obszar tematyczny dotyczy zagadnień resocjalizacyjnych.
Od II roku studenci realizują praktyki pedagogiczne i zawodowe, których realizacja umożliwia studentom uzyskanie uprawnień pedagogicznych. Specyfiką tych praktyk jest nacisk położony na zdobycie umiejętności pedagogicznych i zawodowych wymagających pracy własnej studenta poza godzinami kontaktowymi. Wymagania co do zakresu pracy własnej studenta określone zostaną w ramach sylabusów szczegółowych do danej praktyki.
Graduation
Złożenie pracy dyplomowej i zdanie egzaminu dyplomowego
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Physical Education
|
30 | - | assessment | O |
Socjologia
|
30 | - | assessment | O |
Psychologia ogólna
|
30 | 3 | exam | O |
Psychologia społeczna
|
30 | 2 | exam | O |
4 | - | assessment | O | |
Logika praktyczna
|
20 | 1 | exam | O |
Ochrona własności intelektualnej
|
15 | 1 | graded credit | O |
Pierwsza pomoc przedlekarska
|
15 | 1 | assessment | O |
Emisja głosu i kultura języka
|
45 | 3 | assessment | O |
Podstawy pedagogiki
|
30 | 3 | exam | O |
Technologie informacyjne
|
30 | 2 | graded credit | O |
Trening interpersonalny
|
30 | 2 | assessment | O |
Historia filozofii z elementami etyki
|
45 | 5 | exam | O |
Historia wychowania
|
45 | 4 | exam | O |
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Physical Education
|
30 | - | assessment | O |
Socjologia
|
60 | 5 | exam | O |
Biomedyczne podstawy rozwoju w cyklu życia
|
45 | 5 | exam | O |
Dydaktyka ogólna
|
45 | 4 | exam | O |
Psychologia rozwojowa i wychowania
|
60 | 5 | exam | O |
Teoria wychowania
|
45 | 5 | exam | O |
Pedagogika społeczna
|
30 | 2 | exam | O |
Podstawy pedagogiki specjalnej
|
45 | 3 | exam | O |
Elementy treningu zastępowania agresji
|
30 | 1 | graded credit | O |
Elementy prawa i organizacji systemu oświaty
|
30 | 3 | exam | O |
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia
|
30 | 3 | exam | O |
Pedagogika resocjalizacyjna
|
30 | - | assessment | O |
Oligofrenopedagogika
|
30 | 3 | graded credit | O |
Surdopedagogika
|
30 | 3 | graded credit | O |
Tyflopedagogika
|
30 | 3 | graded credit | O |
Pedagogika lecznicza
|
30 | 3 | graded credit | O |
Komunikacja interpersonalna
|
20 | 2 | graded credit | O |
Andragogika specjalna
|
30 | 3 | graded credit | O |
Profilaktyka społeczna i systemy prewencji
|
60 | 5 | exam | O |
Psychologia rehabilitacji
|
30 | 3 | exam | O |
Foreign language course
|
O |
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Pedagogika resocjalizacyjna
|
60 | 6 | exam | O |
Filozofia edukacji
|
30 | 2 | graded credit | O |
Prawne podstawy resocjalizacji i rehabilitacji
|
30 | 3 | graded credit | O |
Dydaktyka specjalna
|
60 | 5 | graded credit | O |
Doradztwo zawodowe dla osób z niepełnosprawnościami
|
30 | 3 | graded credit | O |
Instytucjonalne i środowiskowe formy wsparcia osób z niepełnosprawnościami
|
30 | 3 | graded credit | O |
Metodyka pracy asystenta osoby niepełnosprawnej
|
30 | 3 | graded credit | O |
Praktyka pedagogiczna (ogólnopedagogiczna - hospitacyjna szkoły podstawowe))
|
30 | 3 | assessment | O |
Psychologia kliniczna
|
30 | 2 | exam | O |
Teoretyczne podstawy kształtowania stosunków interpersonalnych
|
30 | 2 | exam | O |
Zaburzenia w zachowaniu dzieci
|
30 | 3 | graded credit | O |
Foreign language course
|
O |
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Podstawy seksuologii
|
30 | 3 | graded credit | O |
Profilaktyka zachowań ryzykownych w szkole
|
30 | 2 | graded credit | O |
Podstawy edukacji integracyjnej i włączającej
|
30 | 2 | exam | O |
Diagnostyka pedagogiczna
|
60 | 6 | graded credit | O |
Teorie dewiacji i współczesne zjawiska dewiacyjne
|
30 | - | assessment | O |
Metodyka pracy pedagoga szkolnego w klasach integracyjnych
|
45 | 3 | graded credit | O |
Podstawy logopedii
|
30 | 2 | assessment | O |
Podstawy rewalidacji indywidualnej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
|
30 | 3 | graded credit | O |
Praktyka pedagogiczna (wychowawczo-dydaktyczna) {asystencka-szkoły podstawowespecjalne/integracyjne}
|
60 | 8 | assessment | O |
Foreign language course
|
O |
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Współczesne kierunki pedagogiczne
|
45 | 4 | exam | O |
Metodyka pracy pedagoga szkolnego w grupach zróżnicowanych
|
45 | 3 | graded credit | O |
Metodologia badań pedagogicznych
|
45 | 4 | exam | O |
Indywidualne programy w edukacji inkluzyjnej
|
30 | 3 | graded credit | O |
Konstruowanie i ewaluacja szkolnych programów wychowawczo-profilaktycznych
|
30 | 3 | graded credit | O |
Metody przeglądu systematycznego
|
20 | 1 | graded credit | O |
Przedmiot fakultatywny: 1 Przygotowanie specjalizacyjne - merytoryczne
|
30 | 2 | assessment | F |
Teorie dewiacji i współczesne zjawiska dewiacyjne
|
30 | 5 | exam | O |
Podstawy wczesnego wspomagania rozwoju
|
30 | 2 | graded credit | O |
Foreign language course
|
O |
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Metodyka pracy profilaktycznej i resocjalizacyjnej w środowisku otwartym
|
30 | 2 | graded credit | O |
Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym
|
30 | 2 | graded credit | O |
Systemy i koncepcje resocjalizacji
|
30 | 3 | graded credit | O |
Specyfika pracy pedagoga resocjalizacyjnego w szkole
|
30 | 2 | graded credit | O |
Elementy oddziaływań terapeutycznych w resocjalizacji
|
30 | 2 | graded credit | O |
Seminarium magisterskie 1
|
30 | - | assessment | O |
Badania jakościowe w grupach defaworyzowanych i w wymagającym terenie
|
30 | 2 | graded credit | O |
Projektowanie spersonalizowanych strategii edukacyjnych
|
45 | 3 | graded credit | O |
Terapia pedagogiczna
|
45 | 4 | graded credit | O |
Przedmiot fakultatywny:2 Przygotowanie specjalizacyjne - dydaktyczno-metodyczne
|
30 | 3 | assessment | F |
Planowanie, realizacja i ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
|
45 | 4 | graded credit | O |
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Praktyka pedagogiczna (projekt wychowawczo-profilaktyczny) {hospitacyjna-przedszkole specjalne/integracyjne 10h, pedagog szkolny 30h} [asystencka - szkoła ponadpodstawowa specjalna/integracyjna 80h]
|
120 | 4 | assessment | O |
Elementy statystyki
|
30 | 3 | exam | O |
Metodyka wychowania resocjalizującego (z praktyką 15h)
|
45 | 3 | exam | O |
Kompetencje międzykulturowe w edukacji włączającej
|
30 | 2 | graded credit | O |
Socjoterapia
|
45 | 3 | graded credit | O |
Wykład monograficzny: 1 Przygotowanie specjalizacyjne- merytoryczne
|
30 | 3 | exam | F |
Seminarium magisterskie 1
|
30 | 8 | assessment | O |
Przedmiot do wyboru w języku obcym
|
30 | 4 | assessment | F |
Przedmiot fakultatywny 3 Przygotowanie specjalizacyjne - merytoryczne
|
30 | 2 | assessment | F |
Przedmiot fakultatywny: 4 Przygotowanie specjalizacyjne - dydaktyczno-metodyczne
|
30 | 3 | assessment | F |
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Pedagogika ogólna
|
45 | 3 | exam | O |
Podstawy psychoterapii uzależnień
|
45 | 3 | exam | O |
Polityka społeczna
|
30 | 3 | exam | O |
Metodyka pracy kuratora sądowego (z praktyką 5h)
|
30 | 2 | graded credit | O |
Elementy psychoterapii dzieci
|
30 | 3 | graded credit | O |
Streetworking i pedagogika podwórkowa (z praktyką 10h)
|
30 | 3 | graded credit | O |
Opracowanie danych ilościowych
|
30 | 2 | graded credit | O |
Opracowanie danych jakościowych
|
30 | 2 | graded credit | O |
Seminarium magisterskie 2
|
30 | - | assessment | O |
Ochrona praw dziecka i praw osób z niepełnosprawnościami
|
30 | 3 | graded credit | O |
Pedeutologia
|
20 | 2 | exam | O |
Podstawy tutoringu uczniowskiego w edukacji włączającej
|
30 | 2 | graded credit | O |
Przedmiot do wyboru w języku obcym
|
30 | 4 | assessment | F |
Przedmiot fakultatywny 7: Przygotowanie specjalizacyjne - dydaktyczno-metodyczne
|
30 | 3 | assessment | F |
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Samopomoc w resocjalizacji
|
20 | 2 | assessment | O |
Interwencja kryzysowa
|
30 | 2 | graded credit | O |
Techniki mediacyjne w resocjalizacji
|
30 | 2 | graded credit | O |
Metody twórczej resocjalizacji
|
30 | 2 | graded credit | O |
Seminarium magisterskie 2
|
30 | 8 | assessment | O |
Wykład monograficzny 2 - Przygotowanie specjalizacyjne-merytoryczn
|
30 | 3 | exam | F |
Przedmiot fakultatywny 5: Przygotowanie specjalizacyjne - merytoryczne
|
30 | 2 | assessment | F |
Praktyka zawodowa (hospitacyjno-asystencka - placówki resocjalizacyjne 75h) [asystencka - placówki specjalne: WTZ, dzienne ośreodki wsparcia, NGO, 45h]
|
120 | 4 | assessment | O |