Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | Mandatory |
---|---|---|---|---|
BHK
|
4 | - | assessment | obligatory |
|
30 | 4 | exam | obligatory |
|
60 | 7 | exam | obligatory |
|
90 | 10 | exam | obligatory |
|
30 | 3 | graded credit | elective |
|
30 | 3 | graded credit | elective |
|
30 | 3 | graded credit | elective |
|
30 | 3 | graded credit | elective |
|
30 | 3 | graded credit | elective |
Major Contemporary Culture Labs
Basic information
Faculty name: | Faculty of Management and Social Communication |
Major name: | Contemporary Culture Labs |
Level: | second cycle |
Profile: | General academic |
Form: | full-time degree programme |
Language of study: | polish |
Programme
ISCED classification: | 0288 |
Number of semesters: | 4 |
Professional title awarded to graduates: | magister |
Description of the program implementation
Laboratoria kultury współczesnej to unikatowy interdyscyplinarny kierunek dwuletnich studiów II stopnia. Bogaty program zajęć podzielono na następujące grupy:
- Grupa zajęć obligatoryjnych, która obejmuje zajęcia z zakresu nauk o sztuce, nauk o kulturze i religii, filozofii oraz nauk o zarządzaniu i jakości. Podstawowy element programu tworzą obowiązkowe laboratoria – każde składa się z dwóch lub trzech 30-godzinnych części, w ramach których realizowane są odrębne badania i projekty. Zajęcia prowadzone są intensywnie, nierzadko w cyklu kilkutygodniowym – toteż w jednym laboratorium student/ka przebywa zawsze przez jeden semestr. Praca ma często charakter zespołowy i praktyczny, zwykle wiąże się z wyjściem poza mury uniwersytetu – i dosłownie, przy okazji współdziałania z ludźmi i instytucjami spoza uczelni, i metaforycznie, gdy sięgniemy po metody dalekie od tradycyjnych standardów akademickich.
W trakcie studiów każda osoba przechodzi przez 7 laboratoriów:- laboratorium kulturotwórstwa, gdzie badamy sposoby powstawania i funkcjonowania kultury, krytycznie odnosząc się do tradycyjnego podziału na jej „twórców” i jej „odbiorców”; chętnie sięgamy po narzędzia sztuki, szukamy metod ich wykorzystania przez „zwykłych” ludzi,
- laboratorium czasu i przestrzeni, gdzie wybieramy się w podróże: w przeszłość, odsłaniając zapomniane bądź utracone możliwości kulturowe i artystyczne, w przyszłość, projektując lepszy bądź przynajmniej inny świat, wychodzimy w miasto i jedziemy w teren,
- laboratorium aktywności twórczych, gdzie pytamy o to, kim jest krytyk sztuki, jak się organizuje wystawy, kto dziś tworzy sztukę w Polsce i na świecie, w jaki sposób funkcjonuje pole artystyczne, jakie instytucje wchodzą w jego skład – wchodzimy we współpracę z artystami i artystkami, realizujemy projekty w muzeach i galeriach,
- laboratorium kultury cyfrowej, gdzie tworzymy boty artystyczne, gry, wiersze generowane za pomocą algorytmów – używamy wyłącznie narzędzi cyfrowych, a wyniki badań publikujemy w formie raportów technicznych,
- laboratorium dziedzictwa i dialogu kultur, gdzie prowadzimy antropologiczne badania w terenie, zapoznajemy się z ogromnym bogactwem sztuki ludowej, kulturą rodzącą się na pograniczu różnych obszarów i zbiorowości,
- laboratorium sztuk performatywnych, gdzie badamy naturę działania, istotę pokazu, spektaklu i teatru, zwłaszcza współczesnych,
- laboratorium wspólnoty, współdziałania i zarządzania humanistycznego, gdzie poznajemy tajniki organizowania życia artystycznego i – szerzej – kulturalnego, najnowsze nurty zarządzania, które wykraczają poza tradycyjny model zysku.
- Grupa zajęć fakultatywnych z zakresu nauk o sztuce, filozofii, nauk o kulturze i religii, nauk o zarządzaniu. Przed rozpoczęciem roku akademickiego na stronach internetowych Instytutu Kultury będzie publikowany katalog dostępnych w danym roku akademickim kursów, spośród których studenci wybierają zajęcia odpowiadające ich indywidualnym zainteresowaniom. Zapisy na fakultety realizowane są na początku danego roku akademickiego zgodnie z zasadą pierwszeństwa zgłoszeń. Studenci w toku studiów są zobowiązani do realizacji zajęć fakultatywnych o łącznej wartości 40 ECTS. Zajęcia fakultatywne – trwające każdorazowo 30 godzin – uzupełniają i poszerzają wiedzę oraz umiejętności zdobyte w trakcie badań laboratoryjnych, w szczególności wpisują je w szeroki kontekst współczesności: w jej wymiar polityczny, ekonomiczny, demograficzny, duchowy, psychospołeczny i ideowy. Przykładowe zagadnienia: praca, erotyzm, demokracja, klimat, antropocen, płeć, wojna, nierówności, przemoc, ateizm.
Student zobowiązany jest do zdobycia w ramach zajęć obligatoryjnych i fakultatywnych min. 60 ECTS w każdym roku akademickim, a w toku studiów min. 124 ECTS.
Na II roku studiów studenci uczestniczą w seminarium dyplomowym trwającym dwa semestry. Seminarium kończy się obroną pracy magisterskiej. Podstawowe rodzaje zajęć dydaktycznym obejmują ćwiczenia, wykłady, konwersatoria i laboratoria. Formami zaliczenia są egzaminy, zaliczenie na ocenę oraz zaliczenia bez oceny.
Graduation
- Uzyskanie pozytywnych ocen z wszystkich przewidzianych planem studiów zajęć
- Pozytywna ocena pracy dyplomowej
- Obrona pracy magisterskiej
- Egzamin dyplomowy
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | Mandatory |
---|---|---|---|---|
|
90 | 10 | exam | obligatory |
|
60 | 7 | exam | obligatory |
|
30 | 3 | graded credit | elective |
|
30 | 3 | graded credit | elective |
|
30 | 3 | graded credit | elective |
|
30 | 3 | graded credit | elective |
|
30 | 3 | graded credit | elective |
See additional information
Studenci w toku studiów są zobowiązani do realizacji zajęć fakultatywnych o łącznej wartości 40 ECTS. W ramach tej puli 12 ECTS będzie realizowanych w 1 semestrze, również 12 ECTS w semestrze 2, w trzecim i czwartym semetrze po 8 ECTS. Każdorazowo przed rozpoczęciem roku akademickiego na stronie www.kultura.uj.edu.pl publikowany jest wykaz zajęć fakultatywnych uruchamianych w danym roku akademickim. O ich uruchomieniu decyduje Dyrekcja Instytutu, biorąc pod uwagę liczebność studentów, bieżące potrzeby organizacyjne i dydaktyczne, aktualność proponowanej przez prowadzących problematyki. Zajęcia te poświęcone są najnowszym trendom, badaniom i zjawiskom w obszarze sztuki, kultury, filozofii i zarządzania.
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | Mandatory |
---|---|---|---|---|
|
30 | 5 | assessment | obligatory |
|
60 | 7 | exam | obligatory |
|
90 | 10 | exam | obligatory |
English Course
|
30 | - | graded credit | obligatory |
|
30 | 4 | exam | elective |
|
30 | 4 | exam | elective |
|
30 | 4 | exam | elective |
See additional information
Studenci w toku studiów są zobowiązani do realizacji zajęć fakultatywnych o łącznej wartości 40 ECTS. W ramach tej puli 12 ECTS będzie realizowanych w 1 semestrze, również 12 ECTS w semestrze 2, w trzecim i czwartym semetrze po 8 ECTS. Każdorazowo przed rozpoczęciem roku akademickiego na stronie www.kultura.uj.edu.pl publikowany jest wykaz zajęć fakultatywnych uruchamianych w danym roku akademickim. O ich uruchomieniu decyduje Dyrekcja Instytutu, biorąc pod uwagę liczebność studentów, bieżące potrzeby organizacyjne i dydaktyczne, aktualność proponowanej przez prowadzących problematyki. Zajęcia te poświęcone są najnowszym trendom, badaniom i zjawiskom w obszarze sztuki, kultury, filozofii i zarządzania.
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | Mandatory |
---|---|---|---|---|
|
30 | 10 | assessment | obligatory |
|
90 | 10 | exam | obligatory |
English Course
|
30 | 4 | exam | obligatory |
|
30 | 4 | exam | elective |
|
30 | 4 | exam | elective |
|
30 | 4 | exam | elective |
|
30 | 4 | exam | elective |
|
30 | 4 | exam | elective |
See additional information
Studenci w toku studiów są zobowiązani do realizacji zajęć fakultatywnych o łącznej wartości 40 ECTS. W ramach tej puli 12 ECTS będzie realizowanych w 1 semestrze, również 12 ECTS w semestrze 2, w trzecim i czwartym semetrze po 8 ECTS. Każdorazowo przed rozpoczęciem roku akademickiego na stronie www.kultura.uj.edu.pl publikowany jest wykaz zajęć fakultatywnych uruchamianych w danym roku akademickim. O ich uruchomieniu decyduje Dyrekcja Instytutu, biorąc pod uwagę liczebność studentów, bieżące potrzeby organizacyjne i dydaktyczne, aktualność proponowanej przez prowadzących problematyki. Zajęcia te poświęcone są najnowszym trendom, badaniom i zjawiskom w obszarze sztuki, kultury, filozofii i zarządzania.