Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
90 | 4 | zaliczenie na ocenę | obowiązkowy |
|
30 | 3 | zaliczenie | obowiązkowy |
|
60 | 6 | egzamin | obowiązkowy |
|
30 | 5 | egzamin | obowiązkowy |
|
30 | 3 | egzamin | obowiązkowy |
Bezpieczeństwo i higiena kształcenia
|
4 | - | - | obowiązkowy |
|
30 | 3 | egzamin | obowiązkowy |
|
30 | 4 | zaliczenie | obowiązkowy |
|
obowiązkowy |
Kierunek Logopedia
Informacje podstawowe
Nazwa wydziału: | Wydział Polonistyki |
Nazwa kierunku: | Logopedia |
Poziom: | drugiego stopnia |
Profil: | ogólnoakademicki |
Forma: | studia stacjonarne |
Język studiów: | polski |
Program
Klasyfikacja ISCED: | 0232 |
Liczba semestrów: | 4 |
Tytuł zawodowy nadawany absolwentom: | magister |
Opis realizacji programu
Program logopedii realizowany jest w strukturach Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego przy współpracy z wykładowcami z Collegium Medicum UJ w postaci zajęć wymagających bezpośredniego uczestnictwa nauczycieli akademickich. Do przedmiotów, które nie wymagają bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich zaliczamy „Praktyki logopedyczne” oraz „Seminarium magisterskie”, służące przygotowaniu pracy dyplomowej. Realizacja programu studiów oparta jest na zastosowaniu nauczania problemowego (ang. problem-based learning). W centrum kształcenia znajdują się przedmioty „Diagnostyka logopedyczna” (semestr I), „Diagnostyka i terapia logopedyczna” (sem. II) i „Kompleksowa opieka logopedyczna” (sem. III), w trakcie których studenci rozwiązują problemy logopedyczne przedstawione w postaci ustrukturyzowanych studiów przypadku, będących symulacją realnego problemu diagnostycznego i/lub terapeutycznego. Treści studiów przypadków skoordynowane są z treściami przedmiotów z bloku logopedycznego („Narzędzia i procesy diagnostyki logopedycznej”,„Zaburzenia kompetencji komunikacyjnej [A, B i C]”, „Metody i techniki terapii logopedycznej” i „Metody diagnozy i terapii logopedycznej”) oraz medycznego („Biomedyczne podstawy logopedii ([A, B i C]), w ramach którego przedstawiana jest wiedza w zakresie anatomii i fizjologii narządu słuchu, narządu głosu i mowy, procesu połykania oraz wiedza w zakresie podstaw procesów patologicznych, warunkujących powstawanie zaburzeń narządu słuchu, narządu głosu, mowy i procesu połykania. Student realizuje zajęcia obejmujące nauki podstawowe (anatomia oraz fizjologia układu nerwowego, narządu słuchu, narządu mowy i głosu) oraz zajęcia obejmujące problematykę kliniczną (dziedzinę pediatrii, neurologii, psychiatrii i laryngologii). Problemowa oś programu logopedii uzupełniona jest innymi przedmiotami, których treści nie są skoordynowane z aktualnie rozwiązywanymi studiami przypadków, ale są niezbędne w wykształceniu logopedycznym. Wiele z tych przedmiotów proponuje się w formie opcji do wyboru przez studenta.
Choć kierunek studiów „Logopedia” nie oferuje specjalności / specjalizacji do wyboru, studenci mogą w trakcie studiów fakultatywnie zdecydować się na uzyskanie kwalifikacji pedagogicznych w Studium Pedagogicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, tym samym otwierając sobie możliwość starania się o pracę w systemie oświaty.
Ukończenie studiów
Wymogiem ukończenia kierunku studiów "Logopedia" jest przygotowanie i złożenie pracy dyplomowej oraz zdanie egzaminu dyplomowego. Praca dyplomowa jest pisemnym sprawozdaniem z przeprowadzonego pod opieką promotora badania empirycznego, zawierającym przegląd literatury przedmiotu, opis metodologii badań własnych oraz analizę i interpretację rezultatów uzyskanych w badaniu. Warunkiem przystąpienia do egzaminu dyplomowego jest pozytywna ocena pracy dyplomowej.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, otwórz cały program studiów
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
90 | 4 | zaliczenie na ocenę | obowiązkowy |
|
30 | 5 | egzamin | obowiązkowy |
|
30 | 5 | egzamin | obowiązkowy |
|
30 | 3 | egzamin | obowiązkowy |
|
30 | 1 | zaliczenie na ocenę | obowiązkowy |
|
30 | 4 | zaliczenie | obowiązkowy |
|
30 | 3 | egzamin | obowiązkowy |
|
obowiązkowy | |||
W II semestrze studenci wybierają jeden z dostępnych przedmiotów z GRUPY A | ||||
|
30 | 3 | egzamin | fakultatywny |
|
30 | 3 | zaliczenie na ocenę | fakultatywny |
|
30 | 3 | egzamin | fakultatywny |
|
obowiązkowy | |||
Student realizuje jeden przedmiot | ||||
|
30 | 4 | egzamin | fakultatywny |
|
30 | 4 | egzamin | fakultatywny |
Zobacz informacje dodatkowe
W drugim semestrze studiów studenci muszą wybrać jeden z proponowanych i uruchomionych przedmiotów (w wymiarze 30h) z GRUPY A, poświęconych różnym aspektom diagnozy i terapii zaburzeń komunikacji językowej. Zajęcia fakultatywne prowadzone są przez nauczycieli akademickich, doświadczonych w tematyce kursów w zakresie teoretycznym oraz praktycznym. Oferta opcji może być rokrocznie zmieniana i jest ściśle uzależniona od zmieniających się potrzeb studentów. Lista dostępnych kursów fakultatywnych w danym roku akademickim jest publikowana odpowiednio wcześniej na stronie internetowej Wydziału Polonistyki.
W drugim semestrze studiów studenci zaliczają blok praktyk zawodowych, realizowanych w placówkach oświatowych oraz instytucjach ochrony zdrowia. Praktyki logopedyczne koncentrują się wokół zagadnień diagnozy i terapii dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
90 | 6 | egzamin | obowiązkowy |
|
30 | 3 | egzamin | obowiązkowy |
|
30 | 3 | egzamin | obowiązkowy |
|
30 | 6 | egzamin | obowiązkowy |
|
30 | 1 | zaliczenie na ocenę | obowiązkowy |
|
30 | 4 | zaliczenie | obowiązkowy |
|
30 | 3 | egzamin | obowiązkowy |
|
30 | 3 | zaliczenie na ocenę | obowiązkowy |
|
obowiązkowy | |||
W III semestrze studenci wybierają jeden z dostępnych przedmiotów z GRUPY B |
||||
|
30 | 3 | egzamin | fakultatywny |
|
30 | 3 | zaliczenie na ocenę | fakultatywny |
|
30 | 3 | zaliczenie na ocenę | fakultatywny |
Zobacz informacje dodatkowe
W trzecim semestrze studiów studenci muszą wybrać jeden z proponowanych i uruchomionych przedmiotów (w wymiarze 30h) z GRUPY B, poświęconych różnym aspektom diagnozy i terapii zaburzeń komunikacji językowej. Zajęcia fakultatywne prowadzone są przez nauczycieli akademickich, doświadczonych w tematyce kursów w zakresie teoretycznym oraz praktycznym. Oferta opcji może być rokrocznie zmieniana i jest ściśle uzależniona od zmieniających się potrzeb studentów. Lista dostępnych kursów fakultatywnych w danym roku akademickim jest publikowana odpowiednio wcześniej na stronie internetowej Wydziału Polonistyki.
W trzecim semestrze studiów studenci zaliczają blok praktyk zawodowych, realizowanych w placówkach oświatowych oraz instytucjach ochrony zdrowia. Praktyki logopedyczne koncentrują się wokół zagadnień diagnozy i terapii dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych.
Przedmiot | Liczba godzin | Punkty ECTS | Forma weryfikacji | Obligatoryjność |
---|---|---|---|---|
|
30 | 3 | egzamin | obowiązkowy |
|
60 | 2 | zaliczenie na ocenę | obowiązkowy |
|
30 | 14 | zaliczenie | obowiązkowy |
|
30 | 3 | zaliczenie na ocenę | obowiązkowy |
|
30 | 3 | zaliczenie na ocenę | obowiązkowy |
|
obowiązkowy | |||
W IV semestrze studenci wybierają jeden z przedmiotów z GRUPY C |
||||
|
30 | 3 | zaliczenie na ocenę | fakultatywny |
|
30 | 3 | zaliczenie na ocenę | fakultatywny |
|
30 | 3 | zaliczenie | fakultatywny |
Zobacz informacje dodatkowe
W czwartym semestrze studiów studenci muszą wybrać jeden z proponowanych i uruchomionych przedmiotów (w wymiarze 30h) z GRUPY C, poświęconych różnym aspektom diagnozy i terapii zaburzeń komunikacji językowej. Zajęcia fakultatywne prowadzone są przez nauczycieli akademickich, doświadczonych w tematyce kursów w zakresie teoretycznym oraz praktycznym. Oferta opcji może być rokrocznie zmieniana i jest ściśle uzależniona od zmieniających się potrzeb studentów. Lista dostępnych kursów fakultatywnych w danym roku akademickim jest publikowana odpowiednio wcześniej na stronie internetowej Wydziału Polonistyki.
W czwartym semestrze studiów studenci zaliczają blok praktyk zawodowych, realizowanych w placówkach oświatowych oraz instytucjach ochrony zdrowia. Praktyki logopedyczne koncentrują się wokół zagadnień diagnozy i terapii dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych.