Pre-School and Early School Pedagogy
Basic information
Faculty name: | Faculty of Philosophy |
Major name: | Pre-School and Early School Pedagogy |
Level: | long cycle |
Profile: | General academic |
Form: | full-time degree programme |
Language of study: | polish |
Programme
Description of the program implementation
Program kształcenia ma charakter autorski i jest w pełni zgodny z aktualnymi regulacjami prawnymi dotyczącymi kwalifikacji potrzebnych do zatrudnienia na stanowisku nauczyciela w przedszkolu lub na stanowisku nauczyciela klas I-III w szkole podstawowej, zwłaszcza ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela wprowadzonym Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. (Dz.U. z 2 sierpnia 2019, poz. 1450). W toku studiów student uzyskuje wszystkie wymagane prawem kwalifikacje, w tym kwalifikację do nauczania języka angielskiego w przedszkolu i w klasach I-III.
Na I roku studiów realizowane są zajęcia głównie z przedmiotów ogólnopedagogicznych oraz przedmioty z zakresu filozofii, psychologii, nauk socjologicznych i nauk o zdrowiu dające podbudowę wiedzy pedagogicznej. Ponadto studenci na I roku realizują zajęcia z wychowania fizycznego, a na II oraz III roku lektorat z języka angielskiego.
Począwszy od II roku studenci realizują przedmioty z zakresu przygotowania merytorycznego nauczycieli przedszkoli i klas I-III szkoły podstawowej, przedmioty dotyczące problematyki wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, podstaw dydaktyki nauczania zintegrowanego, metodyki poszczególnych typów edukacji z uwzględnieniem sposobów integrowania wiedzy i umiejętności dzieci lub uczniów, problematyki dziecka lub ucznia ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, organizacji pracy przedszkola i szkoły z elementami prawa oświatowego i praw dzieci oraz zagadnieniami diagnostyki edukacyjnej.
Na IV i V roku studenci realizują także program kształcenia w zakresu metodologii badań naukowych, a w toku opieki seminaryjnej przygotowują prace magisterskie.
Od II do V roku studenci realizują praktyki pedagogiczne i zawodowe, które umożliwiają zdobycie pełnych kwalifikacji i uprawnień pedagogicznych.
Całemu cyklowi studiów, na I, II, III, IV i V roku studentom proponowany jest spersonalizowany tutoring rozwoju. Moduł związany z tutoringiem ma charakter wybitnie indywidualny, ukierunkowany na rozwój zainteresowań studenta związanych z potrzebami przyszłego zawodu.
W programie kształcenia student ma obowiązek realizować zajęcia przewidziane planem studiów. Ma także możliwość realizacji zajęć do wyboru, które w programie studiów stanowią nie mniej niż 5% punktów ECTS z ogólnej liczby punktów, potrzebnych do ukończenia studiów.
Graduation
Warunkiem ukończenia studiów jest zaliczenie wszystkich przedmiotów przewidzianych planem studiów, przygotowanie pod kierunkiem promotora pracy dyplomowej (magisterskiej) oraz pomyślne zdanie egzaminu dyplomowego, sprawdzającego zakładane efekty uczenia się.
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Podstawy pedagogiki
|
45 | 4 | exam | O |
Psychologia ogólna
|
45 | 5 | exam | O |
Biomedyczne podstawy rozwoju
|
45 | 4 | graded credit | O |
Socjologia
|
30 | - | assessment | O |
Emisja głosu
|
45 | 3 | assessment | O |
Trening interpersonalny
|
30 | 1 | assessment | O |
Ochrona własności intelektualnej
|
15 | 1 | graded credit | O |
Spersonalizowany tutoring rozwoju I
|
15 | - | assessment | O |
Podstawy umiejętności studiowania
|
30 | 2 | graded credit | O |
Physical Education
|
30 | - | assessment | O |
4 | - | assessment | O |
Dodatkowa informacja na temat realizacji praktyk
W 2 semestrze, na 1 roku studiów, program przewiduje praktykę pedagogiczną (ogólnopedagogiczną - hospitacyjną) w wymiarze 50 godzin, z czego 45 godzin przeznaczone jest na praktykę i 5 godzin na superwizję.
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Socjologia
|
45 | 6 | exam | O |
Historia filozofii z elementami etyki
|
45 | 4 | exam | O |
Historia wychowania
|
45 | 4 | exam | O |
Teoria wychowania
|
60 | 5 | exam | O |
Dydaktyka ogólna
|
60 | 5 | exam | O |
Psychologia rozwojowa i wychowawcza
|
60 | 5 | exam | O |
Praktyka pedagogiczna (ogólnopedagogiczna - hospitacyjna) 45 godz. + superwizja 5 godz.
|
50 | 2 | assessment | O |
Spersonalizowany tutoring rozwoju I
|
15 | 4 | assessment | O |
Kultura języka
|
45 | 4 | graded credit | O |
Pierwsza pomoc przedlekarska
|
15 | 1 | assessment | O |
Physical Education
|
30 | - | assessment | O |
Dodatkowa informacja na temat realizacji praktyk
W 3 semestrze, na 2 roku studiów, przewidziana jest praktyka pedagogiczna (wychowawczo-dydaktyczna nieciągła) w wymiarze 60 godzin, z czego 55 godzin przeznaczone jest na praktykę, a 5 godzin na superwizję.
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Komunikacja interpersonalna
|
30 | 2 | graded credit | O |
Podstawy pedagogiki przedszkolnej
|
45 | 4 | exam | O |
Integracja w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
|
30 | 2 | graded credit | O |
Podstawy edukacji polonistycznej
|
30 | - | assessment | O |
Podstawy edukacji matematycznej
|
45 | - | assessment | O |
Podstawy edukacji społeczno-przyrodniczej
|
30 | - | assessment | O |
Podstawy wychowania fizycznego
|
30 | - | assessment | O |
Metodyka edukacji polonistycznej
|
45 | - | assessment | O |
Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej
|
30 | - | assessment | O |
Metodyka wychowania fizycznego
|
30 | - | assessment | O |
Praktyka pedagogiczna (wychowawczo-dydaktyczna - nieciągła) 55 godz. + superwizja 5 godz.
|
60 | 3 | assessment | O |
Spersonalizowany tutoring rozwoju II
|
15 | - | assessment | O |
Foreign language course
|
O |
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Podstawy pedagogiki wczesnoszkolnej
|
45 | 4 | exam | O |
Elementy logopedii z reedukacją
|
45 | 4 | exam | O |
Podstawy edukacji polonistycznej
|
45 | 6 | graded credit | O |
Podstawy edukacji matematycznej
|
30 | 6 | graded credit | O |
Podstawy edukacji społeczno-przyrodniczej
|
30 | 5 | graded credit | O |
Podstawy wychowania fizycznego
|
45 | 5 | graded credit | O |
Podstawy edukacji informatycznej
|
45 | 4 | graded credit | O |
Metodyka edukacji polonistycznej
|
45 | 6 | graded credit | O |
Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej
|
45 | 6 | graded credit | O |
Metodyka wychowania fizycznego
|
30 | 6 | graded credit | O |
Spersonalizowany tutoring rozwoju II
|
15 | 4 | assessment | O |
Foreign language course
|
O |
Dodatkowa informacja na temat realizacji praktyk
W 5 semestrze, na 3 roku studiów, zaplanowano praktykę pedagogiczną - projekt edukacyjny w przedszkolu lub w klasach 1-3 - w wymiarze 30 godzin, z czego 25 godzin przeznaczonych jest na zajęcia i 5 godzin na superwizję.
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Podstawy edukacji plastycznej
|
45 | 4 | graded credit | O |
Podstawy edukacji muzycznej
|
45 | 4 | graded credit | O |
Podstawy edukacji zdrowotnej
|
45 | 4 | graded credit | O |
Współczesne kierunki pedagogiczne
|
45 | 4 | exam | O |
Metodyka edukacji informatycznej i posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną
|
30 | - | assessment | O |
Metodyka edukacji plastycznej
|
30 | - | assessment | O |
Metodyka edukacji muzycznej
|
30 | - | assessment | O |
Metodyka edukacji matematycznej
|
45 | - | assessment | O |
Praktyka pedagogiczna (projekt edukacyjny w przedszkolu lub w klasach 1-3) 25 godz. + superwizja 5 godz.
|
30 | 2 | assessment | O |
Spersonalizowany tutoring rozwoju III
|
15 | - | assessment | O |
Foreign language course
|
O |
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Metodologia badań pedagogicznych
|
30 | 2 | exam | O |
Teoretyczne podstawy kształtowania stosunków interpersonalnych
|
30 | 2 | exam | O |
Podstawy pedagogki specjalnej
|
30 | 2 | exam | O |
Zaburzenia w zachowaniu dzieci
|
30 | 2 | exam | O |
Metodyka edukacji matematycznej
|
45 | 6 | graded credit | O |
Metodyka edukacji informatycznej i posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną
|
45 | 6 | graded credit | O |
Metodyka edukacji plastycznej
|
45 | 6 | graded credit | O |
Metodyka edukacji muzycznej
|
45 | 6 | graded credit | O |
Metodyka edukacji zdrowotnej
|
45 | 4 | graded credit | O |
Spersonalizowany tutoring rozwoju III
|
15 | 4 | assessment | O |
Dodatkowa informacja na temat realizacji praktyk
Na 4 roku, w pierwszych dwóch tygodniach października, program przewiduje praktykę ciągłą w przedszkolu w wymiarze 50 godzin, z czego 45 godzin przeznaczone jest na zajęcia i 5 godzin na superwizję.
Dodatkowa informacja na temat realizacji seminarium magisterskiego
Seminaria magisterskie, mimo że zostały oznaczone jako obligatoryjne ("O"), są traktowane jako przedmioty fakultatywne, gdyż student ma prawo wybrać spośród kilku proponowanych grup prowadzonych przez różnych promotorów.
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Warsztat badawczy pedagoga I
|
30 | 2 | graded credit | O |
Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole
|
30 | 3 | graded credit | O |
Praca z dzieckiem ze SPE w przedszkolu i w szkole
|
45 | 4 | graded credit | O |
Profilaktyka zaburzeń w zachowaniu dzieci
|
30 | 2 | exam | O |
Pedagogika zabawy
|
30 | 2 | graded credit | O |
Projektowanie spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu i w klasach 1-3
|
30 | - | assessment | O |
Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego
|
60 | 3 | graded credit | O |
Podstawy edukacji technicznej
|
45 | 4 | graded credit | O |
Metodyka nauczania dzieci języka angielskiego
|
45 | - | assessment | O |
Praktyka pedagogiczna [ciągła w przedszkolu (2 tyg. w X)] 45 godz. + superwizja 5 godz.
|
50 | 2 | assessment | O |
Spersonalizowany tutoring rozwoju IV
|
15 | - | assessment | O |
Seminarium magisterskie I
|
30 | - | assessment | O |
Dodatkowa informacja na temat realizacji przedmiotu w języku obcym
Przedmiot w języku obcym, mimo że został oznaczony jako obligatoryjny ("O"), jest traktowany jako przedmiot fakultatywny, gdyż student ma prawo wybrać spośród kilku proponowanych przedmiotów w języku obcym.
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Warsztat badawczy pedagoga II
|
30 | 2 | graded credit | O |
Projektowanie dydaktyczne zajęć zintegrowanych
|
30 | 2 | graded credit | O |
Projektowanie spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu i w klasach 1-3
|
30 | 3 | graded credit | O |
Program i podręcznik w edukacji wczesnoszkolnej
|
30 | 2 | graded credit | O |
Wspieranie rozwoju dziecka
|
30 | 2 | graded credit | O |
Metodyka edukacji technicznej
|
45 | 5 | graded credit | O |
Metodyka nauczania dzieci języka angielskiego
|
45 | 6 | graded credit | O |
Spersonalizowany tutoring rozwoju IV
|
15 | 4 | assessment | O |
Edukacja muzealna dla dzieci
|
30 | 3 | graded credit | O |
Przedmiot w języku obcym
|
30 | 3 | graded credit | O |
Seminarium magisterskie I
|
30 | 6 | assessment | O |
Dodatkowa informacja na temat realizacji praktyk
Na 5 roku, w pierwszych dwóch tygodniach października, program przewiduje praktykę ciągłą w klasach I-III szkoły podstawowej w wymiarze 50 godzin, z czego 45 godzin przeznaczone jest na zajęcia i 5 godzin na superwizję.
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Pedagogika ogólna
|
30 | 3 | exam | O |
Teoria i modele szkoły
|
30 | 3 | graded credit | O |
Koncepcje dziecka i dzieciństwa
|
30 | 2 | exam | O |
Pedeutologia
|
30 | 2 | graded credit | O |
Edukacja międzykulturowa
|
45 | 3 | exam | O |
Elementy prawa w przedszkolu i w szkole
|
30 | 2 | graded credit | O |
Współpraca z rodzicami i środowiskiem pozaszkolnym
|
30 | 3 | graded credit | O |
Warsztat umiejętności wychowawczych
|
30 | 3 | graded credit | O |
Diagnostyka pedagogiczna
|
60 | 7 | graded credit | O |
Interwencja kryzysowa
|
15 | 2 | graded credit | O |
Praktyka pedagogiczna [ciągła w klasach 1-3 (2 tyg. w X)] 45 godz. + superwizja 5 godz.
|
50 | 2 | assessment | O |
Spersonalizowany tutoring rozwoju V
|
15 | - | assessment | O |
Seminarium magisterskie II
|
30 | - | assessment | O |
Subject | Number of hours | ECTS points | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Kompetencje relacyjne w pracy pedagoga
|
30 | 2 | assessment | O |
Psychoedukacja twórczości
|
30 | 3 | graded credit | O |
Kompetencje międzykulturowe w pracy nauczyciela
|
30 | 2 | graded credit | O |
Ewaluacja i ocena w przedszkolu i w szkole
|
30 | 3 | graded credit | O |
Upowszechnianie wiedzy o dziedzictwie kulturowym
|
30 | 2 | graded credit | O |
Ochrona praw dziecka
|
30 | 2 | graded credit | O |
Spersonalizowany tutoring rozwoju V
|
15 | 4 | assessment | O |
Seminarium magisterskie II
|
30 | 10 | assessment | O |